IGRAMO STARE BIHORSKE IGRE

1

Radio Petnjica i Zavičajni klub Bihor u Luksemburgu oživljavaju običaje koje su Bihorci praktikovali u zimskom periodu.

Uz emisiju Bihorska veza igraju se tradicionalne “igre sa posedaka” koje su u proteklih 20 godina iščeznule, te su iz zamijenile karte i šah. Na tradicionalnom ćilimu uz bihorske vunene čarape stari znanci i maheri oprobali su se u igrama kao što su “potkape ili koze” i cica-mice.

 

SMJENA MUHOVIĆA: SJEDNICA I CIJELA PRIČA BIĆE GOTOVA ZA 15 DANA?

3

Pripreme i sjednica lokalnog parelamenta na kojoj bi se raspravljalo o smjeni predsjednika SO Adnana Muhovića održaće se u narednih 15 dana i time će biti stavljena tačka na kompletan slučaj “Muhović”, tvrdi izvor Radija Petnjica koji je želio da ostane anoniman.

“Sjednica će uskoro biti zakazana i održana, a njoj će prethoditi sastanci odborničkih klubova kao i sastanci inicijatora za smjenu predsejednika SO. Tada će se odrediti, prije svega ko će predsjedavati tom sjednicom, a zatim i tačan datum njenog održavanja”, tvrdi sagovornik Radija Petnjica.

S druge strane, sagovornik radija blizak Muhoviću kaže da on ne planira zakazivanje sjednice bez obzira na to što je inicijativa juče formalno zavedena. Muhović je i ranije rekao da je inicijativom povrijeđen poslovnik o radu Skupštine i da nije ispoštovana procedura prilikom njenog dostavljanja te da zbog toga neće zakazivati sjednicu, ukoliko se ne obnovi cijela procedura.

S.R. D.B.

 

PETNJIČKI PING-PONG: SEKRETAR SE VRATIO NA POSAO, MUHOVIĆU ROK ISTEKAO, SJEDNICA JOŠ NIJE ZAKAZANA

5

Rok od 24 sata, koliko su podnosioci inicijative za smjenu Adnana Muhovića dali predsjedniku SO da zakaže sjednicu, je istekao. Kako su ranije najavili podnosioci incijative, ukoliko to Muhović ne uradi oni će sami zakazati sjednicu lokalnog parlamenta i raspravljati o povjerenju prvog čovjeka SO Petnjica. Muhović je poručio da inicijativa nije prošla predviđenu proceduru. Između ostalog nije zavedena kroz skupštinsku arhivu jer je sekretar bio na godišnjem odmoru.

Kako saznaje Radio Petnjica, sekretar skupštine Enis Hadžajlić je juče završio petnaestodnevni odmor i petodnevno bolovanje i prva jutarnja aktivnost mu je bila da zavede inicijativu koja ga je sačekala na stolu. Prema tome, kako nezvanično kažu u skupšinskoj službi, rokovi za zakazivanje sjednice lokalnog parlamenta teku od juče.

Da podsjetimo, Odbor za imenovanja i razrješenja je već zasijedao i preglasavanjem je predlog prošao proceduru. Prema tumačenju izvora bliskog Muhoviću, inicijativa nije legitimna ni legalna jer nije bila zavedena u djelovodnik Skupštine.

S.R.D.B.

 

POZIV: IGRAJMO STARE IGRE U BIHORSKOJ VEZI RADIJA PETNJICA

Radio Petnjica i Zavičajni klub Bihor iz pokušace da večeras u Luksemburgu ožive običaje koje su Bihorci praktikovali u zimskom periodu. 

Naime, večeras ce se uz emisiju Bihorska veza koja se emituje u specijalnom izdanju od 20:15 h iz Luksemburga igrati i neke tradicionalne “igre sa posedaka” koje su u proteklih 20 godina iščeznule, te su iz zamijenile karte i šah. Na tradicionalnom ćilimu uz bihorske vunene čarape stari znanci i maheri oprobaće se u igrama kao što su “potkape ili koze” i cica-mice.

Zato Radio Petnjica i ZK Bihor pozivaju sve da večeras dođu u prostorije ZK Bihor u Rumelanžu kako bi prisustvovali i učestvovali u ovom posebnom događaju koji će pokazati još jednom koliko Bihorci njeguju svoje običaje i koliko na tome rade ZK Bihor i Radio Petnjica. 

Na posedak za koji će jedan od inicijatora ove ideje Nino Muhovic pripremiti “Bihorsku posetkarsku sofru” pozvani su i oni mladi kako bi naučili ove igre, a i oni stariji koji ce poslije dugo vremena pokazati svoje majstorstvo. 

 Igru potkapa igrali su stariji ljudi, opisujemo je ovdje, jer su djeca bili neizbježni, vjerni gledatelji, takozvana publika i naravno, gdje su god mogli oponašati oponašali bi starije. A za igru potkapa je poželjno što više gledatelja i to, ne iza nego ispred igrača koji se zovu potkapači. Za ovu igru trebalo je imati deset kapa ispletenih od vune i jedan prsten ili jedno zrno pasulja. Igrači su podijeljeni u dvije grupe. Jedan igrač uzima prsten među prste i pokriva ga kapama lagano izvlačeći ruku ispod svih naslaganih kapa. U jednoj od tih kapa ostavlja se prsten. Suprotna grupa trebala je pogoditi ispod koje kape se krije prsten. Ako u četiri kape pogodi prsten, ona je pobjednik i sada ona krije prsten, a ako ipak ne pogodi i ne nađe prsten u jednoj od tih četiri kape, onda ona strana koja je krila dobiva bodove i nastavlja dalje kriti. Ko krije dobiva bodove, tzv. konje ili koze. Ko pronađe prsten jako udari po kapi, koja na neki način odskoči od poda. Kapari – dobri igrači prstena su znali biti i dobri glumci ne odajući migom ili gestom da su pronašli prsten. Znali bi govoriti: „Vruć sam“, što znači siguran sam za ove dvije kape. Tada bi udarao prve dvije, a inače je imao pravo udarati prve četiri. Za sve vrijeme igre pije se rakija, pečeni krompiri, služe kiseli kupus i jabuke.Sjedelo se na podlozi do dvije deke ili ćilim, koji je pobjednik dobivao, obično sitniji, stavljao se ispod deke. posmatrači su sjedili na tronošcima (klupicama). Zanimljive su išćil kape (išćil, mn. išćila, tur. = iškil, sumnja, pretpostavka, preduvjerenje; u igri potkapa pitanje, „Gdje je tvoj išćil?“ znači: „Gdje misliš da je tvoj prsten“. Po tome neki naši stariji rječnici daju riječi išćil značenje „prsten“. Inače, ova riječ znači izbor, odluka, opredjeljenje; to su kape za koje pobjednik misli da upravo one sakrivaju prsten. Samo bodovanje izgleda ovako: osim spomenute četiri prve kape ispod kojih se tražio prsten, ostalih šest kapa ima slijedeće bodove:

5. kapa = 12 bodova

6. kapa = 10 bodova

7. kapa = 8 bodova

8. kapa = 7 bodova

9. kapa = 6 bodova

10. kapa = 5 bodova

Kako smo rekli, bodovi se još zovu i konji ili koze. Igra se u dvjesto bodova i koju ih grupa prva sakupi, pobjednik je.

D.R.

NACRT ODLUKE O BUDŽETU OPŠTINE PETNJICA ZA 2017. GODINU

3

 

Na osnovu člana 5. Zakona o Budžetu ( Sl. list RCG 40/01, 71/05 i Sl. list CG br. 12/07 i 53/09 ), člana 34. Zakona o Budžetu i fiskalnoj odgovornosti, člana 40. Zakona o finansiranju lokalne samouprave ( Sl. list RCG br. 42/03, 44/03 i Sl. list CG br. 5/08 i 74/10 ) i člana 18. 19, 20 i 21. Statuta opštine Petnjica, Skupština opštine Petnjica na sjednici održanoj                    ———–2017. godine, donosi:

ODLUKU O  BUDŽETU

OPŠTINE PETNJICA ZA 2017. GODINU

 

I OPŠTI DIO

 

Član 1.

 

Budžet opštine Petnjica za 2017. godinu ( u daljem tekstu Budžet ) sadrži primitke i izdatke u iznosu od : 1.532.500,00 €

Primici se raspoređuju na :

  • Tekuće izdatke u iznosu od:               804.000,00 €
  • Kapitalne izdatke u iznosu od :          604.500,00 €
  • Otplata duga:                                         94.000,00€
  • Stalnu Budžetsku rezervu :                   10.000,00 €
  • Tekuću Budžetsku rezervu:                  20.000,00 €

 

Član 2.

  Primici Budžeta po vrstama i izvorima planirani su u sledećim iznosima :

OPERATIVNI BUDŽET

POSEBNI DIO

P R I M I C I

 

  Prihodi Godišnji plan budžeta – 2017.  %
71 Tekući prihodi 180.187      11,76  
711 Porezi 84.887       47,11  
711-1 Porez na dohodak fizičkih lica 7.887         9,29
711-3-1 Porez na nepokretnosti 50.000       58,90
711-3-2 Porez na promet nepokretnosti 5.000         5,89
711-7-5 Prirez porezu na dohodak fizičkih lica 22.000       25,92
713 Takse 10.000         5,55  
713-1-2 Lokalne administrativne takse 5.000       50,00
713-5 Lokalne komunalne takse 5.000       50,00
713-6 Ostale takse 0              –
714 Naknade 78.800       43,73  
714-1 Naknada za korišćenje dobara od opšteg interesa    
714-1-1 Naknada za korišćenje voda    
714-1-2 Naknada za izvađeni materijal iz vodotoka    
714-1-3 Naknada za zaštitu voda od zagađivanja    
714-1-4 Naknada za korišćenje rezultata geoloških istraživanja    
       
714-2 Naknade za korišćenje prirodnih dobara 2.000         2,54
714-2-1 Naknada za korišćenje šuma 58.800       74,62
714-2-2 Naknada za korišćenje morskog dobra    
714-2-3 Naknada za korišćenje rudnog bogatstva    
714-2-4 Naknada za korišćenje mineralnih sirovina    
714-3 Ekološke naknade (koje se plaćaju prilikom registracije vozila)    
714-6 Naknada za komunalno opremanje građevinskog zemljišta-gradj. Dozvole 5.000         6,35
714-6-4 Naknada za koriscenje prostora za neformalne objekte 7.000         8,88
714-7 Naknade za korišćenje opšinskih puteva 3.000         3,81
714-8 Godišnja naknada pri registraciji drumskih motornih vozila, traktora i priključnih vozila 2.000         2,54
714-9 Ostale naknade (brenta, cirkulari…) 1.000         1,27
715 Ostali prihodi 6.500         3,61  
715-1 Prihodi od kapitala (od kamata, akcija i udjela u dobiti i rente)    
715-2 Novčane kazne i oduzete imovinske koristi 1.000       15,38
715-2-5 Kamate zbog neblagovremenog plaćanja lokalnih poreza 500         7,69
715-3 Prihodi koje organi ostvaruju vršenjem svoje djelatnosti    
715-3-2 Prihodi od zakupa poslovnih prostora 2.000,00       30,77
715-5 Ostali prihodi 3.000,00       46,15
72 Primici od prodaje imovine 0              –    
721 Primici od prodaje nefinansijske imovine    
721-1 Prodaja nepokretnosti    
722 Primici od prodaje finansijske imovine    
722-1 Prodaja akcija    
722-2 Prodaja ostalih hartija od vrijednosti    
73 Primici od otplate kredita i sredstva prenesena iz prethodne godine 449.313       29,32  
731 Primici od otplate kredita    
732 Sredstva prenesena iz prethodne godine 449.313    100,00
74 Donacije i transferi 903.000       58,92  
741 Donacije 3.000        0,33  
741-1 Tekuće donacije 3.000    100,00
741-2 Kapitalne donacije                –
742 Transferi 900.000      99,67  
742-1 Transferi od budžeta Države 200.000       22,22
742-2 Transferi od budzeta opstina 0  
742-6 Transferi od Egalizacionog fonda 700.000       77,78
75 Pozajmice i krediti 0              –    
751 Pozajmice i krediti    
751-1 Pozajmice i krediti od domaćih izvora    
751-2 Pozajmice i krediti od inostranih izvora    
  UKUPNI PRIHODI (71+72+73+74+75) 1.532.500    100,00  

 

IZVRŠENJE BUDŽETA

Član 3.

 

Za izvršenje Budžeta u cjelini odgovoran je predsjednik Opštine, koji istovremeno vrši i nadzor i naredbodavac je za izvršenje Budžeta.

Član 4.

    Za zakonito i namjensko korišćenje sredstava koja se raspoređuju Budžetom odgovoran je starješina organa nadležan za poslove Budžeta.

Korisnici Budžeta dužni su dostaviti nadležnom organu mjesečni-tromjesečni plan potrošnje Budžetom odobrenih sredstava, najkasnije 10 dana od usvajanja Budžeta.

Član 5.

     Po donošenju Budžeta organ uprave nadležan za poslove finansija obavještava korisnike budžetskih sredstava o odobrenim sredstvima ( aproprijacijama ).

Budžetska sredstva se koriste za namjene utvrđene ovim Budžetom, vodeći računa o štednji i u skladu sa propisom o korišćenju , odnosno raspolaganju tim sredstvima.

Član 6.

     Budžetska sredstva tokom godine po pravilu stavljaju se na raspolaganje svim nosiocima i korisnicima sredstava u okviru ostvarenih primitaka i u zavisnosti od dospjelosti obaveza, ukoliko zakonom ili propisom opštine ili sa korisnikom budžetskih sredstava nije drugačije određeno.

Potrošačka jedinica odobrena sredstva koristi po dinamici koju odobri predsjednik opštine.

Član 7.

     Ukoliko se usled neravnomjernog priliva primitaka Budžeta ne može obezbijediti izvršenje planiranih izdataka, za pokriće tih izdataka mogu se koristiti sredstva rezerve i kratkoročni zajam u granicama propisanim Zakonom o finansiranju lokalne samouprave ( član 61 ).

 Član 8.

Korisnici Budžeta mogu preusmjeriti odobrena sredstva po pojedinim namjenama (kroz povećanje ili smanjenje) uz odobrenje predsjednika opštine, u visini do 10% iznosa predviđenih za namjenu čiji se iznos mijenja.

Član 9.

    Za hitne i nepredviđene izdatke tokom fiskalne godine koristiće se sredstva tekuće i stalne budžetske rezerve.

Sredstva tekuće budžetske rezerve koriste se za nepredviđene ili nedovoljno predviđene izdatke koji se finansiraju iz Budžeta.

O korišćenju sredstava tekuće budžetske rezerve odlučuje predsjednik opštine. Predsjednik opštine može ovlastiti sekretara sekretarijata za finansije i ekonomski razvoj da odluči o korišćenju sredstava tekuće budžetske rezerve do određenog iznosa.

U stalnu budžetsku rezervu izdvaja se najviše 2% od ukupno ostvarenih primitaka Budžeta u 2014. god.

Stalna budžetska rezerva koristi se za finansiranje izdataka na ime učešća opštine u otklanjanju posledica vanrednih okolnosti kao što su poplave, suše, požar i druge elementarne nepogode, odnosno drugih vanrednih događaja koji mogu ugroziti život i zdravlje ljudi ili prouzrokuju štetu većih razmjera.

Stalna budžetska rezerva može se koristiti i za izvršavanje obaveza Budžeta usled smanjenog obima primitaka i pokriće budžetskog deficita.

Član 10.

 Sredstva odobrena korisnicima Budžeta mogu se koristiti do 31.12. fiskalne godine.

Član 11.

 Budžet se tokom godine može mijenjati i dopunjavati u postupku koji je propisan za njegovo donošenje.

II  POSEBNI DIO

Član 12.

Sredstva operativnog Budžeta u iznosu od 1.532.500,00 € iskazana po organizacionoj i ekonomskoj klasifikaciji rasporediće se po potrošačkim jedinicama i namjenama, na sledeći način:

IZDACI  UKUPNO

OPERATIVNI BUDŽET

OPŠTI DIO

 

Redni broj Vrsta rashoda Godišnji plan budžeta za 2017. %
I Izdaci 804.000        52,46  
41 Tekući izdaci 512.700        63,77  
411 Bruto zarade i doprinosi na teret poslodavca 369.600        72,09  
411-1 Neto zarade 213.864        57,86
411-2 Porez na zarade 33.608          9,09
411-3 Doprinosi na teret zaposlenog 77.545        20,98
411-4 Doprinosi na teret poslodavca 40.214        10,88
411-5 Opštinski prirez 4.369          1,18
412 Ostala lična primanja 32.000          6,24  
412-1 Naknada za zimnicu                –
412-2 Naknada za stanovanje i odvojeni život 0              –
412-3 Naknada za prevoz                –
412-4 Jubilarne nagrade                –
412-5 Otpremnine 0              –
412-6 Naknada skupštinskim odbornicima 6.500        20,31
412-7 Ostale naknade 500          1,56
412-7-1 Troskovi lokalnih izbora 2017.godina 25.000  
413 Rashodi za materijal 42.000          8,19  
413-1 Administrativni materijal 5.000        11,90
413-3 Materijal za posebne namjene(Sl.l, časopisi, publikacije…) 6.000        14,29
413-4 Rashodi za energiju 8.000        19,05
413-5 Rashodi za gorivo 20.000        47,62
413-9 Ostali rashodi za materijal (oprema za kom. Policajce 3.000          7,14
414 Rashodi za usluge 34.900          6,81  
414-1 Službena putovanja 6.000        17,19
414-2 Reprezentacija 4.000        11,46
414-3 Komunikacione usluge (telef, poštanske….) 5.000        14,33
414-4 Bankarske usluge i negativne kursne razlike 900          2,58
414-5 Usluge prevoza 3.000          8,60
414-6 Advokatske, notarske i pravne usluge 2.000          5,73
414-7 Konsultantske usluge,rev.završ.rac, projekti i studije 10.000        28,65
414-8 Usluge stručnog usavršavanja 1.000          2,87
414-9 Ostale usluge (org.sport, kulturnih i zab.manifestac…) 3.000          8,60
415 Rashodi za tekuće održavanje 10.500          2,05  
415-1 Tekuće održavanje javne infrastrukture 4.000        38,10
415-2 Tekuće održavanje građevinskih objekata 2.500        23,81
415-3 Tekuće održavanje opreme 4.000        38,10
416 Kamate 0   –
416-1 Kamate rezidentima    
416-2 Kamate nerezidentima    
417 Renta 0   –
417-1 Zakup objekata    
417-2 Zakup opreme    
417-3 Zakup zemljišta    
418 Subvencije    
419 Ostali izdaci 23.700          4,62  
419-1 Izdaci po osnovu isplate ugovora o djelu 7.000        29,54
419-2 Izdaci po osnovu troskova sudskih postupaka 2.700        11,39
419-3 Izrada i održavanje softvera 2.000          8,44
419-4 Osiguranje-lica i vozila 3.500        14,77
419-6 Komunalne usluge za odvoz smeca 2.000          8,44
419-6-2 Registracija motornih vozila 4.000        16,88
419-9 Ostalo (oglasi,reklame,tenderi, član, sud.postupci, registr…) 2.500        10,55
42 Transferi za socijalnu zaštitu 3.000          0,37
4218 ostala prava iz oblasti socijalne zastite 3.000      100,00
43 Transferi instituc, pojedinc, nevlad. i javnom sektoru i ostalima 288.300        35,86  
431 Transferi instituc, pojedinc, nevlad. i javnom sektoru 253.300        87,86  
431-1 Transfer preduzeć.čiji je osniv.opšt.(DOO Komunalne djelat) 85.000        33,56
431-2 Transferi Centru za kulturu-plate, struja i programi 75.300        29,73
431-3 Transfer Tur.Org.-Petnjica 26.000        10,26
431-3 Transferi institucijama kulture i sporta 20.000          7,90
431-4 Transferi nevladinim organizacijama 5.000          1,97
431-5 Transferi političkim partijama, strankama i udruženjima 7.000          2,76
431-6 Transferi za jednokratne socijalne pomoći 6.000          2,37
431-8-1 Ost.transf.pojed(stud,učen,sport,istakn.pojed,polj.opštinske nagr) 4.000          1,58
413-8-2 Subvencije (poljoprivrednim proizvođačima,…) 20.000          7,90
431-9 Ostali transferi institucijama (obrazovanja, zdravstva…) 5.000          1,97
432 Ostali transferi 35.000        12,14  
432-4 Transferi MZ 35.000      100,00
432-5 Transferi budžetu Države                –
432-6 Transferi javnim preduzećima                –
II Kapitalni izdaci-ukupno 604.500        39,45  
441 Kapitalni izdaci 604.500      100,00  
441-1-1 Izdaci za razvoj infrastrukture – mostovi, pot. Zidovi, sport. Infr. 80.000        13,23
441-1-9 Izgradnja ili kupovina poslovnog objekta 200.000        33,09
441-2-1 Ostali kapitalni izdaci(rjesavanje vodosnadbijevanja..) 100.000  
441-5-8 investicije za izgradnju ili adapt. Vjerskih objekata 25.000          4,14
441-5-9 Arheolosko nalaziste torine 20.000          3,31
441-4-4 Lokalni putevi-održavanje 20.000          3,31
441-4-5 Lokalni putevi-održavanje u zimskom periodu 15.000          2,48
441-4-6 Invest.za probijanje  puteva 10.000          1,65
441-5-7 Izdaci za uređenje zemljišta, sanacija oštećenog asfalta) 50.000          8,27
441-4-2 Izdaci za uređenje zemljišta, (izrada prost-planske dokum) 45.000          7,44
441-4-1 Izdaci za socijalni program javnih radova 4.000          0,66
441-4-8 Izdaci za uređenje zemljišta,(proj.dok.za uže grad.jez.i stud) 15.000          2,48
441-5-6 Izdaci za opremu za skladištenje komunalnog otpada 15.000          2,48
441-5-5 Izdaci za opremu(kompjuterska oprema,…) 1.000          0,17
441-5-2 Izdaci za kancelarijsku opremu 1.000          0,17
441-4-9 Nabavka cjevovodnih propusta 3.500          0,58
III Pozajmice i krediti 0              –
451 Pozajmice i krediti 0   –
451-1 Pozajmice i krediti nefinansijskim institucijama    
451-2 Pozajmice i krediti finansijskim institucijama    
451-3 Pozajmice i krediti pojedincima    
IV Otplata dugova 0              –
461 Otplata duga 94.000          6,13
461-1 Otplata obaveza berane sporazum 94.000      100,00
461-2 Otplata hartija od vrijednosti i kredita nerezidentima    
462 Otplata garancija 0              –
462-1 Otplata garancija u zemlji    
462-2 Otplata garancija u inostranstvu    
463 Otplata obaveza iz prethodnog perioda 0              –
463-0 Otplata obaveza iz prethodnog perioda 0  
V Rezerve 30.000          1,96  
471-1 Tekuća budžetska rezerva 20.000        66,67
471-2 Stalna budžetska rezerva 10.000        33,33
  Ostale Rezerve 0   –     
472 Stalna budžetska rezerva    
471-3 Ostale rezerve    
  UKUPNI RASHODI (I+II+III+IV+V) 1.532.500      100,00  

 

 IZDACI

UKUPNO I OPERATIVNI BUDŽET

POSEBNI  DIO

IZDACI PO ORGANIZACIONOJ I EKONOMSKOJ KLASIFIKACIJI

 

Redni broj Vrsta rashoda Godišnji plan budžeta za 2017 % Služba  predsjed. Služba skupštine Služba Sekr. za lokalnu upravu Služba gl. admini- stratora Služba komunal. policije Služba zaštite UKUPNO
I Izdaci 804.086        51,29   450.186 54.329 240.087 15.611 10.403 33.470 804.086
41 Tekući izdaci 512.700        63,76   178.800 54.329 220.087 15.611 10.403 33.470 512.700
411 Bruto zarade i doprinosi na teret poslodavca 369.600        72,09   93.900 44.279 175.237 14.461 9.353 32.370 369.600
411-1 Neto zarade 213.864        57,86 56.620 26.700 97.084 8.300 5.640 19.520 213.864
411-2 Porez na zarade 33.608          9,09 7.753 3.656 17.611 1.144 772 2.672 33.608
411-3 Doprinosi na teret zaposlenog 76.885        20,80 19.754 9.315 36.124 2.914 1.968 6.810 76.885
411-4 Doprinosi na teret poslodavca 40.214        10,88 8.765 4.133 22.129 1.293 873 3.021 40.214
411-5 Opštinski prirez 5.029          1,36 1.008 475 2.289 810 100 347 5.029
412 Ostala lična primanja 32.000          6,24   25.000 6.500 500 0 0 0 32.000
412-1 Naknada za zimnicu               –             0
412-2 Naknada za stanovanje i odvojeni život 0             – 0 0 0 0 0   0
412-3 Naknada za prevoz               –         0   0
412-4 Jubilarne nagrade               –         0   0
412-5 Otpremnine 0             – 0 0 0 0 0   0
412-6 Naknada skupštinskim odbornicima 6.500        20,31   6.500         6.500
412-7 Ostale naknade 500          1,56     500       500
412-7-1 Troškovi lokalnih izbora 2017 25.000   25.000           25.000
413 Rashodi za materijal 42.000          8,19   20.000 0 22.000 0 0 0 42.000
413-1 Administrativni materijal 5.000        11,90 0 0 5.000 0 0 0 5.000
413-2                 –         0 0
413-3 Materijal za posebne namjene(Sl.l, časopisi, publikacije…) 6.000        14,29 0 0 6.000 0 0 0 6.000
413-4 Rashodi za energiju 8.000        19,05 0 0 8.000 0 0 0 8.000
413-5 Rashodi za gorivo 20.000        47,62 20.000 0 0 0 0 0 20.000
413-9 Ostali rashodi za materijal (higijena-Oprema za kom.polic) 3.000          7,14 0 0 3.000 0 0 0 3.000
414 Rashodi za usluge 34.900          6,81   23.700 3.050 5.850 800 700 800 34.900
414-1 Službena putovanja 6.000        17,19 3.600 950 950 150 200 150 6.000
414-2 Reprezentacija 4.000        11,46 2.200 900 450 250 100 100 4.000
414-3 Komunikacione usluge (telef, poštanske….) 5.000        14,33 1.500 900 1.850 200 200 350 5.000
414-4 Bankarske usluge i negativne kursne razlike 900          2,58 0 0 900 0 0 0 900
414-5 Usluge prevoza 3.000          8,60 3.000 0 0 0 0 0 3.000
414-6 Advokatske, notarske i pravne usluge 2.000          5,73 400 300 700 200 200 200 2.000
414-7 Konsultantske usluge,rev.završ.rac, projekti i studije 10.000        28,65 10.000 0 0 0 0 0 10.000
414-8 Usluge stručnog usavršavanja 1.000          2,87     1.000   0 1.000
414-9 Ostale usluge (org.sport.i zab.manifestac…) 3.000          8,60 3.000 0 0 0 0 0 3.000
415 Rashodi za tekuće održavanje 10.500          2,05   500 500 8.500 350 350 300 10.500
415-1 Tekuće održavanje javne infrastrukture 4.000        38,10 0 0 4.000 0 0 0 4.000
415-2 Tekuće održavanje građevinskih objekata 2.500        23,81 0 0 2.500 0 0 0 2.500
415-3 Tekuće održavanje opreme 4.000        38,10 500 500 2.000 350 350 300 4.000
416 Kamate 0   – 0 0 0 0 0   0
416-1 Kamate rezidentima             0   0
416-2 Kamate nerezidentima             0   0
417 Renta 0   – 0 0 0 0 0   0
417-1 Zakup objekata             0   0
417-2 Zakup opreme             0   0
417-3 Zakup zemljišta             0   0
418 Subvencije             0   0
419 Ostali izdaci 23.700          4,62   15.700 0 8.000 0 0 0 23.700
419-1 Izdaci po osnovu isplate ugovora o djelu 7.000        29,54 7.000 0 0 0 0 0 7.000
419-2 Izdaci po osnovu troškova sudskih postupaka 2.700        11,39 2.700           2.700
419-3 Izrada i održavanje softvera 2.000          8,44 0 0 2.000 0 0 0 2.000
419-4 Osiguranje lica i vozila 3.500        14,77 3.500 0 0 0 0 0 3.500
419-6 Komunalne naknade za odvoz smeća 2.000          8,44 0 0 2.000 0 0 0 2.000
419-6-2 Registracija motornih vozila 4.000        16,88 0 0 4.000 0 0 0 4.000
419-9 Ostalo (oglasi,reklame,tenderi, član, sud.postupci, registr…) 2.500        10,55 2.500 0 0 0 0 0 2.500
42 Transferi za socijalnu zaštitu 3.086      100,00   3.086 0 0 0 0 0 3.086
421-8 Ostala prava iz oblasti socijalne zaštite 3.000          0,59 3.000           3.000
43 Transferi instituc, pojedinc, nevlad. i javnom sektoru i ostalima 288.300        35,85   268.300 0 20.000 0 0 0 288.300
431 Transferi instituc, pojedinc, nevlad. i javnom sektoru 253.300        87,86   233.300 0 20.000 0 0 0 253.300
431-1 Transfer preduzeć.čiji je osniv.opšt.(DOO Komunalne djelat) 85.000        33,56 85.000 0 0 0 0 0 85.000
431-2 Transferi Centru za kulturu 75.300        29,73 75.300 0 0 0 0   75.300
431-3 Transfer Tur.Org.-Petnjica 26.000        10,26 26.000 0 0 0 0   26.000
431-3 Transferi institucijama kulture i sporta 20.000          7,90 20.000 0 0 0 0   20.000
431-4 Transferi nevladinim organizacijama 5.000          1,97 5.000 0 0 0 0   5.000
431-5 Transferi političkim partijama, strankama i udruženjima 7.000          2,76 7.000 0 0 0 0   7.000
431-6 Transferi za jednokratne socijalne pomoći 6.000          2,37 6.000 0 0 0 0   6.000
431-8-1 Ost.transf.pojed(stud,učen,sport,istakn.pojed,polj.opštinske nagr) 4.000          1,58 4.000 0 0 0 0   4.000
413-8-2 Subvencije (poljoprivrednim proizvođačima,…) 20.000          7,90 0 0 20.000 0 0 0 20.000
431-9 Ostali transferi institucijama (obrazovanja, zdravstva…) 5.000          1,97 5.000 0 0 0 0   5.000
432 Ostali transferi 35.000        12,14   35.000 0 0 0 0   35.000
432-4 Transferi MZ 35.000      100,00 35.000 0 0 0 0   35.000
432-5 Transferi budžetu Države               – 0 0 0 0 0 0 0
432-6 Transferi javnim preduzećima               – 0 0 0 0 0 0 0

 

OBRAZLOŽENJE

Pravni osnov za donošenje Odluke o Budžetu sadržan je u Zakonu o Budžetu (Sl. list RCG br. 40/01, 71/05 i Sl. list CG br. 12/07 i 53/09) i Zakonu o finansiranju lokalne samouprave (Sl. list RCG br. 42/03, 44/03 i Sl. list CG br. 5/08 i 74/10).

Članom 5 Zakona o Budžetu propisano je da Odluku o Budžetu opštine za fiskalnu godinu donosi Skupština opštine, a članom 40 Zakona o finansiranju lokalne samouprave je propisano da :

  • 1) Budžet opštine se donosi za fiskalnu godinu koja traje od 1. januara do 31. decembra kalendarske godine
  • 2) Budžetom opštine se iskazuju sva primanja koja pripadaju opštini i svi izdaci iz djelokruga njene nadležnosti.
  • 3) Budžetom opštine iskazuju se primanja po izvorima i izdaci po organizacionoj, funkcionalnoj i ekonomskoj klasifikaciji.

Prilikom planiranja Budžet za 2015. godinu imalo se u vidu da se Budžet donosi samo na osnovu podataka iz 2014.godine, tako da se kod plana nismo mogli rukovoditi parametrima iz prethodne 3 godine.

U Predlogu Odluke o Planu Budžeta za 2017. godinu tekući rashodi Opštine  finansirat će se iz tekućih prihoda, iz Donacija i iz Egalizacionog fonda, shodno Zakonu.

Prihodi Budžeta za 2017. godinu planirani su u iznosu od 1.532.500,00 €. Prihodi su raspodijeljeni na Operativni Budžet u iznosu od 804.000,00 €, Kapitalni Budžet u iznosu od 604.500,00 €, otplatu duga opštini Berane od 94.000,00€, Stalnu budžetsku rezervu -10.000,00€ i Tekuću budžetsku rezervu u iznosu od 20.000,00€.

Struktura planiranih prihoda data je u sledećoj tabeli:

OPERATIVNI BUDŽET

POSEBNI DIO

P R I M I C I

 

  Prihodi Godišnji plan budžeta – 2017.  %
71 Tekući prihodi 180.187      11,76  
711 Porezi 84.887       47,11  
711-1 Porez na dohodak fizičkih lica 7.887         9,29
711-3-1 Porez na nepokretnosti 50.000       58,90
711-3-2 Porez na promet nepokretnosti 5.000         5,89
711-7-5 Prirez porezu na dohodak fizičkih lica 22.000       25,92
713 Takse 10.000         5,55  
713-1-2 Lokalne administrativne takse 5.000       50,00
713-5 Lokalne komunalne takse 5.000       50,00
713-6 Ostale takse 0              –
714 Naknade 78.800       43,73  
714-1 Naknada za korišćenje dobara od opšteg interesa    
714-1-1 Naknada za korišćenje voda    
714-1-2 Naknada za izvađeni materijal iz vodotoka    
714-1-3 Naknada za zaštitu voda od zagađivanja    
714-1-4 Naknada za korišćenje rezultata geoloških istraživanja    
       
714-2 Naknade za korišćenje prirodnih dobara 2.000         2,54
714-2-1 Naknada za korišćenje šuma 58.800       74,62
714-2-2 Naknada za korišćenje morskog dobra    
714-2-3 Naknada za korišćenje rudnog bogatstva    
714-2-4 Naknada za korišćenje mineralnih sirovina    
714-3 Ekološke naknade (koje se plaćaju prilikom registracije vozila)    
714-6 Naknada za komunalno opremanje građevinskog zemljišta-gradj. Dozvole 5.000         6,35
714-6-4 Naknada za koriscenje prostora za neformalne objekte 7.000         8,88
714-7 Naknade za korišćenje opšinskih puteva 3.000         3,81
714-8 Godišnja naknada pri registraciji drumskih motornih vozila, traktora i priključnih vozila 2.000         2,54
714-9 Ostale naknade (brenta, cirkulari…) 1.000         1,27
715 Ostali prihodi 6.500         3,61  
715-1 Prihodi od kapitala (od kamata, akcija i udjela u dobiti i rente)    
715-2 Novčane kazne i oduzete imovinske koristi 1.000       15,38
715-2-5 Kamate zbog neblagovremenog plaćanja lokalnih poreza 500         7,69
715-3 Prihodi koje organi ostvaruju vršenjem svoje djelatnosti    
715-3-2 Prihodi od zakupa poslovnih prostora 2.000,00       30,77
715-5 Ostali prihodi 3.000,00       46,15
72 Primici od prodaje imovine 0              –    
721 Primici od prodaje nefinansijske imovine    
721-1 Prodaja nepokretnosti    
722 Primici od prodaje finansijske imovine    
722-1 Prodaja akcija    
722-2 Prodaja ostalih hartija od vrijednosti    
73 Primici od otplate kredita i sredstva prenesena iz prethodne godine 449.313       29,32  
731 Primici od otplate kredita    
732 Sredstva prenesena iz prethodne godine 449.313    100,00
74 Donacije i transferi 903.000       58,92  
741 Donacije 3.000        0,33  
741-1 Tekuće donacije 3.000    100,00
741-2 Kapitalne donacije                –
742 Transferi 900.000      99,67  
742-1 Transferi od budžeta Države 200.000       22,22
742-2 Transferi od budzeta opstina 0  
742-6 Transferi od Egalizacionog fonda 700.000       77,78
75 Pozajmice i krediti 0              –    
751 Pozajmice i krediti    
751-1 Pozajmice i krediti od domaćih izvora    
751-2 Pozajmice i krediti od inostranih izvora    
  UKUPNI PRIHODI (71+72+73+74+75) 1.532.500    100,00  

 

Planirani prihodi imaju sledeću strukturu :

Porezi:

U planiranim prihodima za 2017. godinu porezi su planirani u iznosu od 180.187,00 € i njihovo učešće u ukupnim prihodima je 11,76%. U strukturi poreza najveće učešće ima porez na nepokretnost 58,90%, zatim prirez porezu na dohodak fizičkih lica učestvuje sa 25,92%, porez na dohodak učestvuje sa 9,29% .

Takse:

Takse u iznosu od 10.000,00€ u ukupnim prihodima učestvuju sa 5,55%.

Naknade:

Naknade u ukupnim prihodima sa 78.800€ učestvuju sa 43,73%. Najveće učešće u naknadama ima naknada za korišćenje šuma, koje u ukupnim naknadama učestvuje sa  74,62%.

Ostali prihodi koji su planirani u iznosu od 6.500€, učestvuju u ukupnim primicima sa 3,61%.

Donacije:

Prihod po osnovu donacija u iznosu od  3.000, u kupnim prihodima ucestvuje sa 0,33%.

Transferi:

Transferi od Budžeta države iznose 200.000€, ili 22,22 % u ukupnim prihodima.

Transferi od Egalizacionog fonda u iznosu od 700.000 € participiraju u ukupnim primicima sa 77,78%.

Planirani prihodi za 2017. godinu opredjeljuju budžetsku potrošnju  koja se odnosi na Operativni i Kapitalni Budžet.

Operativni Budžet

Operativni Budžet sadrži :

  • Izdatke u iznosu od:                            804.000,00 €
  • Kapitalne izdatke u iznosu od :          604.500,00 €
  • Otplata duga:                                        94.000,00 €
  • Stalnu Budžetsku rezervu :                   10.000,00 €
  • Tekuću Budžetsku rezervu:                  20.000,00 €

Planirani izdaci po namjenama i strukturi prikazani su u sledecoj tabeli:

 

Redni broj OPIS Plan za 2017. Struktura u %
1 Bruto zarade i doprinosi 369.600.00 39,83
2 Ostala lična primanja 32.000,00 3,45
3 Rashodi za materijal 42.000,00 4,53
4 Rashodi za usluge 34.900,00 3,76
5 Rashodi za tekuće održavanje 10.500,00 1,13
9 Ostali izdaci 23.700,00 2,55
10 Transferi za socijalnu zaštitu

 

3.000,00 0,32
 

11

Transferi institucijama, pojedincima, nevladinom i javnom sektoru 253.300,00 27,30
12 Ostali transferi 35.000,00 3,77
13 Otplata dugova opštini Berane 94.000,00 10,13
14 Rezerve 30.000,00 3,23
  Ukupno 928.000 100,00

 

 Bruto zarade i doprinosi: 369.600.00 €, što čini 39.83% ukupno planiranih izdataka  Operativnog Budžeta za 2017. godinu.

 Ostala lična primanja:

Sredstva za ostala lična primanja planirana su u iznosu od 32.000,00 € i sa 3,45% učestvuju u ukupno planiranim  izdacima Operativnog Budžeta za 2017. godinu. Ova sredstva odnose se na ostale naknade, naknade odbornicima i druge naknade za rad komisija i savjeta koje imenuje Skupština opštine.

 Rashodi za materijal:

Rashodi za materijal planirani su u iznosu od 42.000,00 € i sa 4,53% učestvuju u ukupno planiranim izdacima Operativnog Budžeta  za 2017. godinu. Najveći dio ovih sredstava opredijeljen je za finansiranje rashoda za energiju i gorivo.

 Rashodi za usluge:

Rashodi za usluge planirani su u iznosu od 34.900,00 € i sa 3,76% učestvuju u ukupno planiranim tekućim izdacima za 2017. godinu.

Transferi institucijama, pojedincima, nevladinom sektoru i mjesnim zjednicama :

Transferi institucijama, pojedincima, nevladinom i javnom sektoru planirani su u iznosu od 253.300,00 € i sa 27,30% učestvuju u ukupno planiranim izdacima Operativnog Budžeta za 2017. godinu. U strukturi ovih transfera najveće učešće imaju ostali transferi DOO Komunalna djelatnost od 85.000 €, zatim transferi Centru za kulturu od 75.000,00 € i sredstva za Turističku organizaciju Petnjica od 26.000,00 €, ka i 20.000,00€ – transfer institucijama kulture i sporta.

Rezerve su planirane u iznosu od 30.000,00 €, a odnose se na tekuću budžetsku rezervu u iznosu od 20.000,00 € i stalnu budžetsku rezervu u iznosu od 10.000,00 €.

KAPITALNI BUDŽET

 

  Organizaciona klasifikacija Ekonomska klasifikacija Ekonomska klasifikacija OPIS Plan za 2015.
             
   

 

   

Kapitalni izdaci

Iznos

604.500,00

%

100

 
  441 441-1-1 Investicije za infrastrukturu – mostovi, potp.zidovi, sport.infrastr. 80.000,00 13,23  
    441-1-9 Izgradnja ili kupovina poslovnog objekta 200.000,00 33,09  
    441-2-1 Ost.kapitalni izdaci (vodosnabdijevanje) 100.000,00 16,54  
    441-5-8 Invest.za izgradnju i adaptaciju vjerskih objekata 25.000,00 4,14  
    441-5-9 Valorizacija arheol.nalazišta “Torine” 20.000,00 3,31  
    441-4-9 Lokalni putevi-održavanje  

20.000,00

 

3,31

 
    441-4-5 Lokalni putevi-održavanje u zimskom period 15.000,00 2,48  
    441-4-6 Invest.za probijanje puteva 10.000,00 1,65  
    441-5-7 Izdaci za uređenje zemlj-sanacija oštećenog asfalta    50.000,00 8,27  
    441-4-2 Izdaci za uređenje zemlj(izrada prost-plan.dokum) 45.000,00 7,44  
    441-4-1 Izdaci za socijalni program javnih radova 4.000,00 0,66  
    441-4-8 Izdaci za uređ. zemlj.(proj.dok.za uže grad.jezgro) 15.000,00 2,48  
    441-5-6 Izdaci za opremu za skladišt.komun.otpada 15.000,00 2,48  
    441-5-5 Izdaci za opremu (kompj.oprema…) 1.000,00    0,17  
    441-5-2 Izdaci za kancelar.opremu 1.000,00 0,17  
    441-4-9 Nabavka cjevovodnih propusta 3.500,00 0,58  
           

 

Kapitalni izdaci planirani su u iznosu od 604.500,00. € i čine 39,45% ukupnih izdataka planiranih za 2017. godinu. Najveći dio je opredijeljen za Izgradnju ili kupovinu poslovnog objekta 200.000,00 €, zatim za infrastrukturu za vodosnabdijevanje koja iznosi 1000.000,00 €, kao i 50.000,00 € za sanaciju oštećenog asfalta, kao i  Izdatke za projektno plansku dokumentaciju u iznosu od 45.000,00 €.i Projektnu dokumentaciju za uže gradsko jezgro u iznosu od 15.000,00 € i isto toliko za Izdatke za opremu za skladištenje komunalnog otpada.

Predloženi iznos budžetskih sredstava predstavlja bilansni okvir Budžeta za 2017. godinu.

SEKRETARIJAT ZA LOKALNU UPRAVU

Sekretar,

Ziko Alilović

 

MUHOVIĆ: NEMA SJEDNICE JER JE PREKRŠEN POSLOVNIK, NEMA PEČATA A NI DNEVNOG REDA

10

Predsjednik SO Petnjica Adnan Muhović reagovao je na informaciju da su mu inicijatori ipsitivanja povjerenja predsjednika SO dali rok za zakazivanje sjednice. Saopštenje prenosimo u cjelosti.

—–

U vezi sa vašim obavještenjem kojim me upozoravate da ukoliko ne zakažem sjednicu SO o razrješenju predsjednika SO do 1.3.2017. godine, a koju bi poslije toga, kako kažete, vi sami zakazali, imam obavezu da vas uputim u sljedeće:

Naime, samim podnošenjem inicijative o razrješenju predsjednika SO prekršili ste Poslovnik o radu SO Petnjica, član 67 u kojem se jasno kaže da je u okviru incijative neophodan i zahtjev za zakazivanje sjednice i predlog dnevnog reda, što vi kao potpisnici inicijative nijeste podnijeli, čime ste grubo prekršili Poslovnik o radu Skupštine.

Takođe, vaša inicijativa nije prošla pravno-tehničku proceduru skupštinske službe to jest nije ovjerena službenim pečatom Skupštine i nije zavedena u knjigu akata Skupštine, jer se sekretar Skupštine nalazi na odmoru, te bi jednostrano zakazivanje sjednice SO od strane vas kao potpisnika inicijative predstavljalo klasičan vid pravnog nasilja.

Takođe, vas podjsećam da 19 sjednica SO nije završena i da ne može biti nove sjednice dok se prethodna ne završi.

FOTO: RADIO PETNJICA U PARIZU

0

Radio Petnjica se sluša na svim meridijanima pa i u gradu svjetlosti i ljubavi Parizu.

MUHOVIĆU 24 ČASA DA ZAKAŽE SJEDNICU O NJEGOVOJ SMJENI

2

Podnosioci inicijative za smjenu predsjednika SO Petnjica Adnana Muhovića, od njega su tražili da se u roku od 24 časa izjasni da li će zakazati sjednicu lokalnog parlamenta sa tom tačkom dnevnog reda. Kako Radio Petnjica saznaje od podnosioca inicijative, Muhović je obavijestio podnosioce da neće zakazati sjednicu na kojoj bi se glasalo o njegovoj smjeni. Podnosioci inicijative smatraju da im poslovnik o radu SO omogućava da zakažu sjednicu najranije za sedam dana. Uz poziv za sjednicu podnosilac inicijative je dužan da predloži dnevni red i da dostavi obrazloženje svim odbornicima SO Petnjica. Predsjedavanje ovakvom sjednicom bilo bi povjereno nekom od odbornika iz reda podnosioca inicijative.

Predstavnici odbornika DPS-a, SD-a i SDP-a, njih 19, od ukupno 31 koliko ih ima u petnjičkom lokalnom parlamentu, poštom su poslali zahtjev za sazivanje vanredne sjednice sa inicijativom za razrješenje predsjednika SO Adnana Muhovića. Oni kažu da građani Petnjice ne žele podjele zbog čega je neophodno da se onemogući svako dalje djelovanje Muhovića sa pozicije predsjednika Skupštine opštine Petnjica jer je svojim izjavama bacio ljagu na čitav Bihor, na njegove građane i na sve Bošnjake..

S. RASTODER, D. BOŽOVIĆ

TRIBINA “ČUVAJMO SVOJE”: NA PUTU KA EU MORAMO SAČUVATI BOŠNJAČKI IDENTITET

7

Sinoć je u sali Centra za kulturu u Petnjici održana tribina pod nazivom „Čuvajmo svoje“. Tribinu su organizovali Alen Pljakić, Rifat Agović i Asmir Agović, a podršku su dobili od Fonda za zaštitu i ostvarivanje manjinskih prava.

O tradiciji, demografiji, identitetu, jeziku i kulturi Bošnjaka na ovim prostorima, govorili su Haris ef. Osmanović, Enis ef. Klimenta i Sinan Tiganj. U uvodnom izlaganju Enis ef. Klimenta je govorio o obrazovanju Bošnjaka i očuvanju identiteta kroz sistem obrazovanja koji je nekada počivao na mektebima. Hronološki ređajući kroz različite istorijske periode Crne Gore, ef. Klimenta je pobrojao sve mektebe koji su postojali na prostorima Crne Gore u vijeme osmanlija, poslije Berlinskog kongresa kao i u toku i nakon balkanskih ratova kao i broj učenika koji je pohađao ove obrazovne ustanove.

„Sticanje znanja je veoma važno i otuda je mekteb prva stanica gdje se djeca trebaju usmjeriti. Djeca se od malih nogu, kroz mekteb odazivaju božjem imerativu. IKRE, što znači učiti, i to u ime gospodara svih svjetova, Allaha uzvišenog. Koliko je važno sticanje obrazovanja od malih nogu, najbolje nam govori i predaja Allahovog poslanika Muhammeda a.s.gdje je svakom zarobljenom u bici na Bedru postavio uslov da će osloboditi svakog onog ko nauči deset muslimana čitati i pisati.“, istakao je na tribini Enis ef. Klimenta.
Obraćajući se prisutnima, Haris ef. Osmanović je istakao da je egzistiranje Bošnjaka na ovim prostima uvijek povezano sa islamom.

„Tokom stoljetnjeg postojanja islam je predstvaljao osnovni faktor u našem razvoju i upravo od njegovim uticajem mi, Bošnjaci, smo se historijski formirali i integrisali na raznim poljima ljudskih aktivnosti. Sve glavne specifičosti našeg individualiteta su obelježja islama. Vjera islam izvršila je najveći uticaj na formiranju svih karakteristika i mentalitetskih osobina kod Bošnjaka“, kazao je u uvodnoj riječi ef. Osmanović. On je istakao da je očuvanje identiteta Bošnjaka na prostorima gdje žive, najdjelotvornije kroz tri aspekta: vjerskog pojedinca, porodice kao institucije i Islamske Zajednice.

„Islam zahtijeva od pojedinca da u potpunosti živi svoju vjeru, ljubomorno čuva njene vrijednosti i potvrđuje pripadnost islamu“, kazao je ef. Osmanović.

„Islam je postavio pravo za uređenje zdravog porodičnog života. Islam na porodicu gleda kao na osnovnu ćeliju od koje se sastoji komplet društvo. Cilj islama jeste promovisanje jakog i zdravog društva a osnova za to je zdrava i jaka porodica“, istakao je ef. Osmanović.

Osvrćući se na uticaj IZ kao bitnog faktora ka očuvanju identiteta Bošnjaka, ef. Osmanović je kazao da bez institucionalnog islama i Islamske zajednice, kao i njenih institucija, da je teško zamisliti očuvanje vjerskog identiteta.

„Islamska zajednica je dugo vremena bila jedina organizovana institucija koja se brinula o problemima Bošnjaka na ovim prostorima. Uprkos teškim uslovima, IZ je sačuvala sve stubove identiteta Bošnjaka. Samo sa vjerski odgojenim i svjesnim pojedincima, zdravo izgrađenom i odgojenom porodicom i jakom institucijom Islamskom zajednicom, možemo sačuvati vjerski identitet u potpunosti“, kazao je Haris ef. Osmanović.

On je na kraju poslao poruku svim prisutnim da se čuva svoj identitet.

„Zato draga braćo, ljubomorno čuvajmo svoj identitet, odvažno stojimo na bedemima svojih vrijednosti, jer, gubitak identiteta je tragičan“, zaključio je Haris ef. Osmanović.
Osvrt na temu očuvanja identiteta kao i na islam i njegovom poimanju sa istorijskog aspekta, dao je i Sinan Tiganj. On je istakao da je islam imao interesantnu i dinamičnu istoriju.

„Bošnjaci-Muslimani Crne Gore su nastali prihvatanjem islama Cronogoraca i drugih zatečenih stanovnika današnje Crne Gore od strane Turaka-Osmanlija. Među njima je i značajan broj inorodaca. Sasvim je sigurno da je proces primanja islama imao i određene specifičnosti u različitim balkanskim područjima i da je baš u Crnoj Gori imao neke osobenosti kada se tiče brojčano islamiziranih i vremena pristupa islamizaciji“, kazao je Tiganj. On je takođe istakao da islam ne znači samo prihvatanje kao religije, već i prihvatanje brojnih običaja i drugih osobenosti koje on sadrži i koje mogu a ne moraju biti samo religijskog karaktera.

„Međutim, Muslimansko-Bošnjački narod u Crnoj Gori je očuvano i mnoge autohtone običaje iz perioda prije islamizacije kao i mnoge životne navike, a očuvan je i jezik koji nije doživio asimilaciju. Kazao je da je Bošnjački narod nailazio na mnoge prepreke i prolazio kroz burnu istoriju da bi opstao na ovim prostorima i čuvao svoje.

„U prošlosti, Bošnjaci nijesu imali pravo na pisanu istoriju, a morali su da uče tuđu u kojoj su predstavljani kao Turci i to na prostorima gdje su vršena etnička čišćena. A sa takvim našim predstavljanjem u udžbenicima, nema perspektive za život naše djece. Ako se i dalje tako bude radilo, nema budućnosti za vaspitanje i obrazovanje i život naše omladine na ovim prostorima“, kazao je Tiganj citirajući poznate pisce Zuvdiju Hodžića i Mešu Selimovića. „Zato sačuvajmo svoje. Svoj jezik. Svoje dobre adete koje smo imali u dalekoj i bližoj prošlosti. Jer mi smo narod koji vjekovima živi na ovim prostorima, narod koji ima svoje običaje, svoj jezik, svoju narodnu nošnju, svoj folklor, svoju narodnu liriku i svoju epiku. Svoju tradiciju i svoju istoriju. Svoju usmenu i svoju pisanu istoriju i književnost“, naglasio je Sinan Tiganj. On je takođe istakao da je veliki problem sistematsko razaranje muslimanske porodice, jer muslimanska porodica nije više falimija, jer je razorilo nekontrolisano i nezaježljivo primanje tuđih običaja i načina života, istakavši da su muslimansku porodicu razorili drugi uz pomoć samih muslimana.

„Prvi na udaru se našao otac. Nije više babo. Otac je postao ravnopravni član zajednice Tata koji više ne predvodi familiju, nije glava kuće, nego samoupravno odlučuje u skladu sa voljom i htjenjem drugih članova porodice. U muslimanskoj porodici na udaru se našla i majka. Postala je moderna keva, njena glavna uloga postala je nadgornjavanje i kako se izjednačiti sa mužem ( u manjem obimu ), žena – majka počela je da liči na suštu suprotnost u odnosu na naše majke bijače. U muslimansku porodicu su ušli mediji. Ušao je način života do tada njoj neprimjeren. Ušli su razvrat i poroci propagirani na sve talambase sa malih ekrana“, između ostalog kazao je Sinan Tiganj, nastavljajući da nabraja šta je sve ušlo u muslimanske kuće i time se narušilo ono tradicionalno što čini vrijednost Bošnjačke porodice, počev od međunarodnih imena, preko toga da je muslimanska kuća ostala i bez svojih predmeta i svog namještaja.

„Pod kulturom Bošnjačkog naroda u Crnoj Gori uzimaju se sve grane njegovog društvenog života i to: moral, književnost, umjetnost, muzika, običaji, privreda, politika i slično. Isto tako umjetnička izražajna forma islamske umjetnosti su džamije, turbeta, grobovi, arhitektura, primijenjena umjetnost, sahat kule, šadrvani, karavan saraj i hanovi, hamami, bezistani, mahale, kuće, česme, dućani sokaci, posuđe i dr. No toga je danas sve manje kod nas. Zato apel svim nama: poštujmo nešto to je dobro a tuđe, ali ipak njegujmo i čuvajmo svoje, jer samo tako ćemo sačuvati i sebe od nadolazeće savremene evroepizacije. Iako nam je svima cilj ulazak u EU, moramo se boriti da i u njoj očuvamo svoj identitet kroz njegovanje naših kulturnih vrijednosti koje mnogi uvažavaju i pomno prate“, zaključio je Sinan Tiganj. Zajednička ocjena učesnika na ovoj tribini bila je izuzezno slaba posjećenost, ali to nije obeshrabrilo organizatore da u skorije vrijeme opet organizuju još ovakvih i sličnih tribina.

DENIS BOŽOVIĆ

ANKETA: NEZAPOSLENOST NAJVEĆI PROBLEM U BIHORU

0

Sudeći prema dosadašnjim rezultatima ankete, koju je sproveo portal Radija Petnjica u periodu od 15. do 29 februara, najveći problem Petnjice odnosno Petnjičana je nezaposlenost.  Više od 48 odsto Bihoraca smatra da im je to najveća glavobolja. Na drugom mjestu, kao najveći problem Bihoraca naveden je Njegoš, vjerovatno inspirisan posljednjom raspravom i ogromnim publicitetom koji je zavrijedila ta tema. Oko 21 odsto Bihoraca ipak smatra da je putna infrastruktura najveći problem, a samo njih četiri odsto da je to zapravo slabo snabdijevanje električnom energijom.

Napominjemo da se može glasati samo jednom sa jedne IP adrese i da anketa, sa ovim pitanjima, traje do 15 marta.