PETNJICA: GLASAJTE ZA NAJBOLJEG SPORTISTU U DIJASPORI ZA 2018. GODINU
Na adresu Radija Petnjica stiglo je više predloga za izbor sportiste za 2018. godinu u dijaspori.
Izdvojili smo četiri imena za koja možete glasati na portalu radija od danas do utorka, 25. decembra u 24:00 h. Anketa je na stranici www.radiopetnjica.me
Nominovani sportisti u kategoriji “Najsportista u 2018. godini” su:

Alan Šabotić, rođen 14.07.2002. u Oltenu, Švajcarska. Fudbaler je Oltena. Alan je prošle godine u novembru debitovao za fudbalsku reprezentaciju Crne Gore do 16 godina (U16). U klubu gdje igra, imao je najviše pripremljenih golova (11). Juna 2018. proglašen je za najboljeg atletičara u mjestu Dulliken, Švajcarska. U svim disciplinama je uzeo prvo mjesto.
________________________________

Dženita Ramčilović, je u ovoj godini nastupila za reprezentaciju Crne Gore (U19) za kvalifikacije u Austriji. Igru koju je Dženita prikazala i pozitivne kritike od strane trenera, dovele su do toga da se uskoro očekuje i poziv za A selekciju Crne Gore za žene. U Švajcarskoj nastupa za Ciriški Grashopers do 19 godina, a zahvaljujući dobroj igri, ponijela je epitet i najboljeg igrača sredine terena. U više navrata proglašavana je za najbolju igračicu turnira do 19 godina. Pored mnogih nagrada, dobila je i nagradu za najbolji gol dat u sezoni U19. Dženita je trenutno igrač Grashopersa i sa svojim klubom zauzima drugo mjesto na tabeli, a od januara sledeće godine, nastupiće i za seniorke istoimenog kluba.
______________________________

Edis Agović, rođen 12.07.1993. godine i igra za fudbalski klub F91 DUDELANGE, šampion Luksemburga i prvi tim koji je uspio da se kvalifikuje za Evropsku ligu u istoriji Luksemburga i to u grupi sa ekipama kao što su OLYMPIACOS (Grčka), AC MILAN (Italija), REAL BETIS SEVILLA (Spanija). Na Transfermarkt.com, gdje se mogu vidjeti i vrijednosti igrača u eurima, Edis “vrijedi”125.000€.
Na početku sezone Edis je osvojio prvu titulu sa ekipom F91 DUDELANGE. Sa svojim klubom zauzeo je treće mjesto sa samo tri boda zaostatka, a u Kup takmičenju su stigli do 1/4 finala.
_____________________________________________

Meris Skenderović, prvi Bihorac koji igra u Bundesligi. Igra za TSG Hoffenheim i član je U21 reprezentacije Crne Gore u fudbalu. Jedan od najboljih fudbalera napadača u Njemačkoj godišta 1998. Rođen je u Trpezima. Meris je prošao cijelu fudbalsku akademiju Hofenhajma i prvi je Bihorac koji je potpisao profesionalni ugovor u Bundesligi. Za mlađe reperezentacije do 17 i 19 godina, postigao je 65 golova, sa čime je pokupio titulu ubjedljivo najboljeg strijelca. Za Hofenhajm je potpisao četvorogodišnji ugovor.
Opština Petnjica će i ove godine na svečanosti povodom novogodišnjih praznika nagraditi najbolje sportiste u 2018.god. Nagrade će biti u 3 kategorije:
– Najbolji sportski kolektiv,
– Najbolji sportista i
– Najbolji sportista u dijaspori.
SAMIR RASTODER
ODRŽANO PREDAVANJE ZA BUDUĆE MALINARE
Juče je u Petnjici održano treće predavanje mladim malinarima koji su zainteresovani za projekat prekogranične saradnje sa Albanijom. Predavanje su održali mr Adis Ličina i Nebojša Veličković. Predavanju su prisustvovale i Slađana Ivanović asistent i Dajana Femić koordinator projekta.
Ličina je izrazio zadovoljstvo što je dio ovog projekta i naglasio da je područje Petnjice pogodno za razvoj malinarstva i da svi naši malinari zadovoljavaju uslove koji se traže da bi bili dio projketa, ali da je zainteresovanost mladih za ovaj projekat mnogo veća u Albaniji.
„Tender nabavke sadnica malina je završen, dok će potpisivanje ugovora sa zainteresovanim malinarima biti sledeće nedjelje. Nakon potpisivanja ugovora slijedi obrađivanje zemljišta ako dozvole vremenski uslovi“, kazao je Ličina.
Na predavanju predstavljen je način sadnje malina što će se ponovo sve praktično pokazivati na terenu. Takođe predstavljen je i kalendar radova na zasadima malina.
ALDIJANA NOVALIĆ
TURSKI PRIVREDNICI U PETNJICI – ŽELE DA ULAŽU U POGONE ZA PROIZVODNJU KOTLOVA I PROIZVODNJU BILJNIH ZAČINA
Juče je u kabinetu predsjednika Opštine Samira Agovića održan radni sastanak sa predstavnicima turskih kompanija. Predmet ovog sastanka bio je razgovor o mogućnostima ulaganja na području naše Opštine.
Redžep Ali Čavušoglu, menadžer fabrike „Manisa Akhisar“ u Inegolu, izrazio je spremnost za saradnju sa našom Opštinom, koja bi se prevashodno odnosila na otvaranje pogona za proizvodnju kotlova za grijanje, što je bila i glavna tema razgovora prilikom nedavne službene posjete predsjednika Agovića, Opštini Bursa.
Sabahatin Akin, vlasnik firme „Donat“ koja se bavi proizvodnjom biljnih začina, upoznao je rukovodstvo Opštine sa pojektom koji namjeravaju da realizuju, sa visinom ulaganja, kao i sa ostalim detaljima koji su sastavni dio projekta. Dosadašnjom analizom tržišta od strane zainteresovanih investitora utvrđeno je da petnjički kraj posjeduje velike neiskorišćene potencijale i kapacitete, te da su uvjereni da bi njihova investicija imala produktivan ishod.
Predsjednik Opštine, Samir Agović, zahvalio se gostima iz Turske na njihovoj zainteresovanosti za ulaganjima i upoznao ih sa investicijama koje se realizuju u našoj opštini, kao i sa mogućnostima saradnje, kako bi se što bolje iskoristio ekonomski potencijal koji posjeduje Petnjica. Takođe, predsjednik je izrazio zadovoljstvo zbog namjere investitora da ulažu u ovaj kraj, čime bi se realizacijom pomenutih projekta nastavio trend ubrzanog ekonomskog razvoja Petnjice, a samim tim i otvaranja novih radnih mjesta.
Budući da je i ova faza posjete uspješno završena, kao i to da Crna Gora i Petnjica predstavljaju pogodno tlo kada su u pitanju turski investitori, očekuje se da dvije opštine, u dogledno vrijeme, krunišu svoju saradnju otvaranjem prvog modernog industrijskog pogona u sjevernom dijelu zemlje.
DENIS BOŽOVIĆ
PETNJICA OKOVANA LEDOM: RADNICI KOMUNALNOG POSIPALI ŠLJAKU I RIZLU
U proteklim danima, područje opštine Petnjica je bilo okovano ledom. Putni pravci su bili prohodni, ali se zbog leda i poledice saobraćaj otežano odvijao. Radnici komunalnog preduzeća su posipali šljaku na kritičnim mjestima, prilazima školama, ambulantama i mjesnim centrima.
Inače, dijapazon djelovanja Komunalnog preduzeća je 130 kilometara lokalnih putnih pravaca i oko 170 kilometara nekategorisanih puteva. Za potrebe održavanja u zimskim uslovima, ovo preduzeće je uspjelo da obezbijedi oko 24 tone rizle od kojih 12 tona dopremljeno i operativno. Crnagoraput treba da donira još 12 tona rizle, a ostalo je šljaka koja se obezbijedila od škola. Kako su saopštili iz Komunalnog preduzeća, količina materijala sa kojom raspolažu za zimsko održavanje puteva je dovoljna.
DENIS BOŽOVIĆ
AGOVIĆ: SVE SMO BLIŽE RAZVOJNOM BUDŽETU
Predsjednik Opštine Petnjica Samir Agović je u razgovoru za Radio Petnjica rekao da je budžet opštine sve bliži razvojnom, a ne potrošačkom.
“Da je naš budžet iz godine u godinu bliži razvojnom, a ne potrošačkom potkrijepljujemo i činjenicama da ćemo ove godine imati budžet u iznosu od 1.797.000,00 eura, a od toga će biti najveći dio uložen u kapitalne projekte. Analizirajući budžet za 2018. godinu mogu reći da sam zadovoljan kako smo se ponašali u potrošnji tih sredstava, posebno onih koja su se odnosila na kapitalni budžet. Naredni cilj je da realizujemo sve ono što smo zacrtali, a naša obaveza je da povećamo kapacitete i fiskalnu odgovornost”, kazao je Agović.
IFAD PROJEKTI – ŠANSA ZA PETNJICU
On je dodao da kapitalni budžet iznosi 1.047.000,00 eura, od čega je 640.000,00 eura opredijeljeno za veliki broj projekata, a 275.000,00 eura za projekat malinarstva sa Albanijom, koji podrazumijeva podršku mladim malinarima, stručnim licima koja prate projekat. Jedan dio sredstava ide i partnerima u Albaniji.
“Kroz IFAD projekte možemo uvećati mogućnosti za razvoj. U okviru tog evropskog fonda za razvoj poljoprivrede za 2019. godinu biće opredijeljeno 4.000.000,00. Ove godine smo iskoristili značajna sredstva. Spremni smo, takođe da koristimo sredstava iz oblasti zaštite životne sredine, jer smo nedavno otvorili to poglavlja u cilju unapređenja životnog prostora”, kazao je Agović.
MUROVSKO VRELO
Predsjednik opštine je rekao da će se u izgradnju vodovoda Murovsko vrelo uložiti najmanje 100.000,00 eura. U toku 2018. godine je položeno 4,500 metara kabla i utrošeno 100.000,00 eura za prvu fazu projekta. Agović je saoopštio da postoje realne najave da se u toku 2019. godine mogu povući značajna sredstva preko IFAD projekta. Pored ovog vodopada radiće se na završetku vodovoda na Savin Boru koji nije završen zbog kašnjenja projektne dokumentacije, najavio je Agović.
JOŠ 23.000,00 EURA DUGA PREMA OPŠTINI BERANE
Petnjica i dalje isplaćuje uvijek dug Opštini Berane koji je ukupno iznosio 235.000,00 eura.
“Naredne godine imaćemo još 23.000 eura duga i isplatićemo obaveze po sporazumu koji smo imali sa Opštinom Berane. Zaključno sa 2019. godinom i ovu obavezu ćemo konačno eliminisati”, kazao je Agović.
Prema novom budžetu opridijeljeno je 146.000 eura koji će potkrijepiti izdatke za lokalnu infrastrukturu.
“Za razliku od 2018. imali smo uvećana sredstva u budžetu za ovu stavku zbog oštećenja na pojedinim putnim pravcima, pa ćemo ove godine asfaltirati dio lokalnih puteva, a sve u cilju zadovoljenja građana. Očekujem da i ove godine u saradnji sa građanima iz dijaspore, Vladom Crne Gore, preko Direkcije javnih radova i lokalnim sredstvima postignu efektni rezultati”, kazao je Agović.
MAKSIMALNA PODRŠKA POLJOPRIVREDNICIMA
Kako je i ranije najavljivano razvoj poljoprivrede u opštini Petnjici je primarni cilj, pa je kroz budžet predviđeno 27.000,00 eura za subvencije poljoprivrednicima.
“To nije dovoljno, ali je povećan iznos podrške u odnosu na 2018. godinu, jer je taj iznos bio 25.000,00 eura. Sa 25.000,00 eura inicirali smo i izgradili nekoliko značajnih potreba seoskog gazdinstva, tako da ćemo nastaviti sa tim mjerama jer se to pokazalo kao dobar poduhvat pa su svi ljudi koji su ostvarili parvo stvorili nove vrijednosti, nove uslove za lakši boravak na katunima”, kazao je Agović.
Budžetom je opredijeljeno 146.000,00 za potrošni materijal Službe zaštite i spašavanja i preduzeća čiji je osnivač a sve u cilju bolje funkcionalnosti.
TERENSKO VOZILO ZA BRŽE REAGOVANJE
U 2019. opština će biti bogatija za terensko vozilo i ono je predviđeno budžetom u vrijednosti od 5.000 eura. Kako je Agović naglasio ono je neophodno za potrebe bržeg djelovanje komunalne i vatrogasne službe.
Takođe, budžetom za 2019. godinu 25.000,00 eura je opredijeljeno za opremu za skladištenje komunalnog otpada.
“To je obaveza koju imamo sa Komunalnim preduzećem iz Rožaja. Naporno radimo na pronalaženju lokacije za smještaj deponije, za šta smo dobili saglasnost od Ministarstva održivog razvoja i turizma, a postoje predpostavke da se na teritoriji između naše i opštine Bijelo Polje može privremeno smjestiti deponija. Od 11 lokacija koje smo razmatrali, kao potencijalne za smještaj deponije, ova je najprihvatljivija, jer smo imali sastanak sa svim odborima u mjesnim zajednicama i vodili smo računa da njena lokacija nikog ne iritira i nikom ne smeta”, kazao je Agović.
ZA ZARADE 420.000,00 EURA
Za bruto zarade i doprinose opredijeljeno je 420.000,00 eura.
“Za budžet se može reći da je kapitalni bez obzira na iznos koji se izdvaja za bruto zarade, jer ako pogledate druge opštine možete vidjeti da smo bolji od svih u okruženju”, istakao je Agović.
Opština Petnjica je jedna od rijetkih koja je prenijela finansijska sredstva za sledeću godinu u iznosu od 60.000 eura i jedina koja nema kreditnog zaduženja.
“Sredstva nijesu popularna ako se prenesu, ali često su okolnosti takve da ih ne možete plasirati. U ovoj godini ćemo imati određene probleme, a povezani su Atlas bankom. Uplatili smo nekoliko dopisa da vidimo kako možemo sredstva rasporediti do kraja godine tako da ćemo nastojati da se to isplati kroz zarade i doprinose”, kazao je Agović.
On je naglasio da je jedan od prihoda opštine porez na nepokretnost i da je taj posao povjeren filijali Uprave za nekretnine u Petnjici. Takođe, pored naplate poreza Opština će prihodovati i na izdavanju koncesija za šume i kamen.
“Realno je očekivati visok prinos od koncesija za šume i to je na nivou od oko 135.000,00 eura. Radimo i na izradi uredbe za eksploataciju kamena”, zaključio je Agović.
Sjednica petnjičkog parlamenta bi trebala da se održi tokom naredne sedmice i očekuje se da odbornici daju zeleno svjetlo za planiranu finansijsku konstrukciju.
ALDIJANA NOVALIĆ
POSTAVLJENO PODNO GRIJANJE U PETNJIČKOJ DŽAMIJI, SREDSTVA OBEZBIJEDILA OPŠTINA
U petnjičkoj džamiji ovih dana postavljeno je unutrašnje grijanje, sredstvima koje je obezbijedila Opština Petnjica.
Iz Medžlisa Islamske zajednice Petnjica kazali su da je postavljeno grijanje veoma značajno zte da će isto uraditi i u gasulhani.
“Izvođenje radova u našoj dzamiji je u završnoj fazi, kada je riječ o podnom grijanju i od izuzetnog je značaja za džematlije Petnjice i sve koji u njoj borave. Takođe, grijanje ce biti urađeno i u gasulhani i ti radovi će nadamo se biti završeni ubrzo. Sredstva je obezbijedila Opština na osnovu Skupštinske odluke kojom se svake godine predvđajju sredstva za vjerske zajednice”, kazali su iz Medžlisa Islamske zajednice.
ALDIJANA NOVALIĆ
PETNJICA: BUDŽET ZA 2019. – 1.798.000.00 EURA, POGLEDAJTE PLAN POTROŠNJE I PRIHODA
I OPŠTI DIO
Član 1.
Budžet opštine Petnjica za 2019. godinu (u daljem tekstu Budžet) sadrži primitke i izdatke u iznosu od 1.797.000,00 €
Primici se raspoređuju na :
- Tekuće izdatke u iznosu od: 1.047.997,00 €
- Kapitalne izdatke u iznosu od : 641.603,00 €
- Otplata obaveza iz preth. Perioda 82.400,00 €
- Stalnu Budžetsku rezervu : 10.000,00 €
- Tekuću Budžetsku rezervu: 15.000,00 €
Član 2.
Primici Budžeta po vrstama i izvorima planirani su u sledećim iznosima:
OPERATIVNI BUDŽET
POSEBNI DIO
P R I M I C I
| Prihodi | Godišnji plan budžeta – 2019. | % | |
| 71 | Tekući prihodi | 376.160 | 20,93 |
| 711 | Porezi | 173.500 | 46,12 |
| 7111 | Porez na dohodak fizičkih lica | 55.000 | 31,70 |
| 71131 | Porez na nepokretnosti | 85.000 | 48,99 |
| 71132 | Porez na promet nepokretnosti | 8.500 | 4,90 |
| 71175 | Prirez porezu na dohodak fizičkih lica | 25.000 | 14,41 |
| 713 | Takse | 8.500 | 2,26 |
| 71312 | Lokalne administrativne takse | 6.000 | 70,59 |
| 71351 | Lokalne komunalne takse | 2.500 | 29,41 |
| 7136 | Ostale takse | 0 | – |
| 714 | Naknade | 190.160 | 50,55 |
| 7141 | Naknada za korišćenje dobara od opšteg interesa | 0 | – |
| 71411 | Naknada za korišćenje voda | ||
| 71412 | Naknada za izvađeni materijal iz vodotoka | ||
| 71413 | Naknada za zaštitu voda od zagađivanja | ||
| 71414 | Naknada za korišćenje rezultata geoloških istraživanja | ||
| 7142 | Naknade za korišćenje prirodnih dobara | 145.660 | 76,60 |
| 71421 | Naknada za korišćenje šuma | 139.660 | 95,88 |
| 71422 | Naknada za korišćenje prirodnih dobara – kamen | 6.000 | 4,12 |
| 71423 | Naknada za korišćenje rudnog bogatstva | ||
| 71424 | Naknada za korišćenje mineralnih sirovina | ||
| 7143 | Ekološke naknade (koje se plaćaju prilikom registracije vozila) | ||
| 7146 | Naknada za uredjivanje i izgradnju gradjevinskog zemljista | 31.000,00 | 16,30 |
| 71461 | Naknada za komunalno opremanje gradjevinskog zemljista | 9.000,00 | 29,03 |
| 71463 | Naknada za komunalno opremanje – legalizacija | 20.000,00 | 64,52 |
| 71464 | Naknada za korišćenje prostora za neformalne objekte | 2.000,00 | 6,45 |
| 7147 | Naknada za izgradnju i odrzavanje lokalnih puteva | 8.000 | 4,21 |
| 71471 | Naknade za izgradnju i održavanje lokalnih puteva i dr.javnih objekata od opšt.značaja za pravna lica | 2.000 | 25,00 |
| 71472 | Naknada za postavljanje cjevovoda, vodovoda, kanalizacije, elek. i telef. i drugih vodova na i pored opštinskih i nekategorisanih puteva | 6.000 | 75,00 |
| 7148 | Naknada za puteve | 2.500 | 1,31 |
| 71484 | Godišnja naknada pri registraciji drumskih motornih vozila, traktora i priključnih vozila | 2.500 | 100,00 |
| 7149 | Ostale naknade | 3.000 | 1,58 |
| 71491 | Ostale naknade (brenta, cirkulari…) | 1.000 | 33,33 |
| 71492 | Ostale naknade – zakup prostorija | 2.000 | 66,67 |
| 715 | Ostali prihodi | 4.000 | 1,06 |
| 7151 | Prihodi od kapitala (od kamata, akcija i udjela u dobiti i rente) | 0 | – |
| 7152 | Novcane kazne i oduzete imovinske koristi | 2.000 | 50,00 |
| 71523 | Novčane kazne izrecene u prekrsajnom i drugom postupku | 1.500 | 75,00 |
| 71525 | Kamate zbog neblagovremenog plaćanja lokalnih poreza | 500 | 25,00 |
| 7153 | Prihodi koje organi ostvaruju vršenjem svoje djelatnosti | 0 | – |
| 7155 | Ostali prihodi | 2.000,00 | 50,00 |
| 71551 | Ostali prihodi | 2.000,00 | 100,00 |
| 72 | Primici od prodaje imovine | 0 | – |
| 721 | Primici od prodaje nefinansijske imovine | ||
| 7211 | Prodaja nepokretnosti | ||
| 722 | Primici od prodaje finansijske imovine | ||
| 7221 | Prodaja akcija | ||
| 7222 | Prodaja ostalih hartija od vrijednosti | ||
| 73 | Primici od otplate kredita i sredstva prenesena iz prethodne godine | 60.000 | 3,34 |
| 731 | Primici od otplate kredita | 0 | – |
| 7321 | Sredstva prenesena iz prethodne godine | 60.000 | 100,00 |
| 74 | Donacije i transferi | 1.360.840 | 75,73 |
| 741 | Donacije | 121.500 | 8,93 |
| 7411 | Tekuće donacije | 121.500 | 100,00 |
| 7412 | Kapitalne donacije | 0 | – |
| 742 | Transferi | 1.239.340 | 91,07 |
| 7421 | Transferi od budžeta Države | 179.340 | 14,47 |
| 7426 | Transferi od Egalizacionog fonda | 1.060.000 | 85,53 |
| 75 | Pozajmice i krediti | 0 | – |
| 751 | Pozajmice i krediti | ||
| 7511 | Pozajmice i krediti od domaćih izvora | ||
| 7512 | Pozajmice i krediti od inostranih izvora | ||
| UKUPNI PRIHODI (71+72+73+74+75) | 1.797.000 | 100,00 |
IZVRŠENJE BUDŽETA
Član 3.
Za izvršenje Budžeta u cjelini odgovoran je predsjednik Opštine, koji istovremeno vrši i nadzor i naredbodavac je za izvršenje Budžeta.
Član 4.
Za zakonito i namjensko korišćenje sredstava koja se raspoređuju Budžetom odgovoran je starješina organa nadležan za poslove Budžeta.
Korisnici Budžeta dužni su dostaviti nadležnom organu mjesečni-tromjesečni plan potrošnje Budžetom odobrenih sredstava, najkasnije 10 dana od usvajanja Budžeta.
Član 5.
Po donošenju Budžeta organ uprave nadležan za poslove finansija obavještava korisnike budžetskih sredstava o odobrenim sredstvima (aproprijacijama).
Budžetska sredstva se koriste za namjene utvrđene ovim Budžetom, vodeći računa o štednji i u skladu sa propisom o korišćenju, odnosno raspolaganju tim sredstvima.
Član 6.
Budžetska sredstva tokom godine po pravilu stavljaju se na raspolaganje svim nosiocima i korisnicima sredstava u okviru ostvarenih primitaka i u zavisnosti od dospjelosti obaveza, ukoliko zakonom ili propisom opštine ili sa korisnikom budžetskih sredstava nije drugačije određeno.
Potrošačka jedinica odobrena sredstva koristi po dinamici koju odobri predsjednik opštine.
Član 7.
Ukoliko se usljed neravnomjernog priliva primitaka Budžeta ne može obezbijediti izvršenje planiranih izdataka, za pokriće tih izdataka mogu se koristiti sredstva rezerve i kratkoročni zajam u granicama propisanim Zakonom o finansiranju lokalne samouprave (član 61).
Član 8.
Korisnici Budžeta mogu preusmjeriti odobrena sredstva po pojedinim namjenama (kroz povećanje ili smanjenje) uz odobrenje predsjednika opštine, u visini do 10% iznosa predviđenih za namjenu čiji se iznos mijenja.
Član 9.
Za hitne i nepredviđene izdatke tokom fiskalne godine koristiće se sredstva tekuće i stalne budžetske rezerve.
Sredstva tekuće budžetske rezerve koriste se za nepredviđene ili nedovoljno predviđene izdatke koji se finansiraju iz Budžeta.
O korišćenju sredstava tekuće budžetske rezerve odlučuje predsjednik opštine. Predsjednik opštine može ovlastiti sekretara sekretarijata za finansije i ekonomski razvoj da odluči o korišćenju sredstava tekuće budžetske rezerve do određenog iznosa.
U stalnu budžetsku rezervu izdvaja se najviše 2% od ukupno ostvarenih primitaka Budžeta u 2018. god.
Stalna budžetska rezerva koristi se za finansiranje izdataka na ime učešća opštine u otklanjanju posledica vanrednih okolnosti kao što su poplave, suše, požar i druge elementarne nepogode, odnosno drugih vanrednih događaja koji mogu ugroziti život i zdravlje ljudi ili prouzrokuju štetu većih razmjera.
Stalna budžetska rezerva može se koristiti i za izvršavanje obaveza Budžeta usled smanjenog obima primitaka i pokriće budžetskog deficita.
Član 10.
Sredstva odobrena korisnicima Budžeta mogu se koristiti do 31.12. fiskalne godine.
Član 11.
Budžet se tokom godine može mijenjati i dopunjavati u postupku koji je propisan za njegovo donošenje.
II POSEBNI DIO
Član 12.
Sredstva Budžeta u iznosu od 1.797.000,00 € iskazana po organizacionoj i ekonomskoj klasifikaciji rasporediće se po potrošačkim jedinicama i namjenama, na sledeći način:
IZDACI UKUPNO
OPERATIVNI BUDŽET
OPŠTI DIO
| Vrsta rashoda | Godišnji plan budžeta za 2019. | % | |
| I | Izdaci | 1.047.997 | 58,32 |
| 41 | Tekući izdaci | 713.500 | 68,08 |
| 411 | Bruto zarade i doprinosi na teret poslodavca | 420.000 | 58,86 |
| 411-1 | Neto zarade | 249.670 | 59,45 |
| 411-2 | Porez na zarade | 40.249 | 9,58 |
| 411-3 | Doprinosi na teret zaposlenog | 87.810 | 20,91 |
| 411-4 | Doprinosi na teret poslodavca | 38.214 | 9,10 |
| 411-5 | Opštinski prirez | 4.057 | 0,97 |
| 412 | Ostala lična primanja | 17.000 | 2,38 |
| 412-6 | Naknada skupštinskim odbornicima | 16.000 | 94,12 |
| 412-7 | Ostale naknade – komisije, 8.mart | 1.000 | 5,88 |
| 413 | Rashodi za materijal | 146.500 | 20,53 |
| 413-1 | Administrativni materijal | 5.500 | 3,75 |
| 413-3 | Materijal za posebne namjene(Sl.l, časopisi, publikacije…) | 3.000 | 2,05 |
| 413-4 | Rashodi za energiju | 10.000 | 6,83 |
| 413-5 | Rashodi za gorivo – gorivo i mazut | 30.000 | 20,48 |
| 413-7 | Posebne namjene -kancelarija za mlade i rodnu ravnopravnost | 4.000 | 2,73 |
| 413-8 | Posebne namjene – Projekti EU | 90.500 | 61,77 |
| 413-9 | Ostali rashodi za materijal | 3.500 | 2,39 |
| 414 | Rashodi za usluge | 45.500 | 6,38 |
| 414-1 | Službena putovanja | 7.500 | 16,48 |
| 414-2 | Reprezentacija | 5.000 | 10,99 |
| 414-3 | Komunikacione usluge (telef, poštanske….) | 6.500 | 14,29 |
| 414-4 | Bankarske usluge i negativne kursne razlike | 1.500 | 3,30 |
| 414-5 | Usluge prevoza | 2.000 | 4,40 |
| 414-6 | Advokatske, notarske i pravne usluge | 2.000 | 4,40 |
| 414-7 | Konsultantske usluge,rev.završ.rac, projekti i studije | 10.000 | 21,98 |
| 414-8 | Usluge stručnog usavršavanja | 2.000 | 4,40 |
| 414-9 | Ostale usluge (org.sport.i zab.manifestac…) | 6.000 | 13,19 |
| 414-9-5 | Ostale usluge – dezinsekcija – deretizacija | 3.000 | 6,59 |
| 415 | Rashodi za tekuće održavanje | 13.000 | 1,82 |
| 415-1 | Tekuće održavanje javne infrastrukture | 5.000 | 38,46 |
| 415-2 | Tekuće održavanje građevinskih objekata | 3.000 | 23,08 |
| 415-3 | Tekuće održavanje opreme | 5.000 | 38,46 |
| 416 | Kamate | 0 | – |
| 416-1 | Kamate rezidentima | ||
| 416-2 | Kamate nerezidentima | ||
| 417 | Renta | 0 | – |
| 417-1 | Zakup objekata | ||
| 417-2 | Zakup opreme | ||
| 417-3 | Zakup zemljišta | ||
| 418 | Subvencije | 27.000 | 3,78 |
| 4181 | Subvencije za proizvodnju8 i pruzanje usluga | 27.000 | 100,00 |
| 419 | Ostali izdaci | 44.500 | 6,24 |
| 419-1 | Izdaci po osnovu isplate ugovora o djelu | 15.000 | 33,71 |
| 419-2 | Izdaci po osnovu troskovA sudskih postupaka | 2.000 | 4,49 |
| 419-3 | Izrada i održavanje softvera | 2.000 | 4,49 |
| 419-4 | Osiguranje-zaposlenih | 3.500 | 7,87 |
| 419-6 | Komunalne usluge | 15.000 | 33,71 |
| 419-9 | Ostalo (oglasi,reklame,tenderi, član, sud.postupci, registr…) | 5.000 | 11,24 |
| 41995 | Registracija motornih vozila | 2.000 | 4,49 |
| 42 | Transferi za socijalnu zaštitu | 8.000 | 0,76 |
| 43 | Transferi instituc, pojedinc, nevlad. i javnom sektoru i ostalima | 326.497 | 31,15 |
| 431 | Transferi instituc, pojedinc, nevlad. i javnom sektoru | 291.497 | 89,28 |
| 431-3 | Transferi institucijama kulture i sporta | 17.000 | 5,83 |
| 431-4 | Transferi nevladinim organizacijama | 6.000 | 2,06 |
| 431-5 | Transferi političkim partijama, strankama i udruženjima | 11.497 | 3,94 |
| 431-6 | Transferi za jednokratne socijalne pomoći | 6.000 | 2,06 |
| 431-8 | Ost.transf.pojed(stud,učen,sport,istakn.pojed,polj.opštinske nagr) | 8.000 | 2,74 |
| 431-9 | Ostali transferi institucijama (obrazovanja, zdravstva…) | 10.000 | 3,43 |
| 4319-4 | Transfer preduzeć.čiji je osniv.opšt.(DOO Komunalne djelat) | 135.000 | 46,31 |
| 4319-3 | Transferi Centru za kulturu | 68.000 | 23,33 |
| 4319-2 | Transfer Tur.Org.-Petnjica | 30.000 | 10,29 |
| 432 | Ostali transferi | 35.000 | 10,72 |
| 432-4 | Transferi MZ | 35.000 | 100,00 |
| 432-5 | Transferi budžetu Države | – | |
| 432-6 | Transferi javnim preduzećima | – | |
| II | Kapitalni izdaci-ukupno | 641.603 | 35,70 |
| 441 | Kapitalni izdaci | 641.603 | 100,00 |
| 441-1 | Izdaci za razvoj infrastrukture | 135.000 | 21,04 |
| 441-2 | Izdaci za lokalnu infrastrukturu | 146.603 | 22,85 |
| 441-3 | Izdaci za građevinske objekte | 50.000 | 7,79 |
| 441-3-2 | Adaptac.objekata za potrebe komunalnog preduzeca i vatrogasne sluzbe | 50.000 | 100,00 |
| 441-5 | Izdaci za opremu | 43.000 | 6,70 |
| 441-5-1 | Izdaci za kancelarijsku opremu | 3.000 | 6,98 |
| 441-5-2 | Nabavka opreme (terensko vozilo…) | 5.000 | 11,63 |
| 441-5-3 | Izdaci za opremu za skladištenje komunalnog otpada | 25.000 | 58,14 |
| 441-5-4 | Izdaci za opremu za sl. zastite | 10.000 | 23,26 |
| 441-6 | Investiciono održavanje | 160.000 | 24,94 |
| 441-6-1 | Lokalni putevi-održavanje | 30.000 | 18,75 |
| 441-6-2 | Lokalni putevi-održavanje u zimskom periodu | 20.000 | 12,50 |
| 441-6-3 | Izdaci za uređenje zemljišta, sanacija oštećenog asfalta) | 100.000 | 62,50 |
| 441-6-4 | Ciscenje i produbljavanje korita rijeka | 5.000 | 3,13 |
| 441-4-6 | Invest.za probijanje puteva | 5.000 | 3,13 |
| 441-9 | Ostali kapitalni izdaci(vodovod..) | 107.000 | 16,68 |
| 441-9-1 | Vodovod Murovsko vrelo | 100.000 | 93,46 |
| 441-9-3 | Nabavka cjevovodnih propusta | 7.000 | 6,54 |
| III | Pozajmice i krediti | 0 | – |
| 451 | Pozajmice i krediti | 0 | – |
| 451-1 | Pozajmice i krediti nefinansijskim institucijama | ||
| 451-2 | Pozajmice i krediti finansijskim institucijama | ||
| 451-3 | Pozajmice i krediti pojedincima | ||
| IV | Otplata dugova | 82.400 | 4,59 |
| 461 | Otplata duga | 82.400 | 100,00 |
| 461-1 | otplata obaveza prema opštiniBberane po Sporazumu | 23.500 | 28,52 |
| 461-2 | Otplata obaveza iz prethodnog perioda | 58.900 | 71,48 |
| 462 | Otplata garancija | 0 | – |
| 462-1 | Otplata garancija u zemlji | ||
| 462-2 | Otplata garancija u inostranstvu | ||
| 463 | Otplata obaveza iz prethodnog perioda | 0 | – |
| 463-1 | Otplata obaveza iz prethodnog perioda | 0 | |
| V | Rezerve | 25.000 | 1,39 |
| 471-1 | Tekuća budžetska rezerva | 15.000 | 60,00 |
| 471-2 | Stalna budžetska rezerva | 10.000 | 40,00 |
| Ostale Rezerve | 0 | – | |
| 472 | Stalna budžetska rezerva | ||
| 471-3 | Ostale rezerve | ||
| UKUPNI RASHODI (I+II+III+IV+V) | 1.797.000 | 100,00 |
OBRAZLOŽENJE
Pravni osnov za donošenje Odluke o Budžetu sadržan je u Zakonu o Budžetu (Sl. list RCG br. 40/01, 71/05 i Sl. list CG br. 12/07 i 53/09) i Zakonu o finansiranju lokalne samouprave (Sl. list RCG br. 42/03, 44/03 i Sl. list CG br. 5/08 i 74/10).
Članom 5 Zakona o Budžetu propisano je da Odluku o Budžetu opštine za fiskalnu godinu donosi Skupština opštine, a članom 40 Zakona o finansiranju lokalne samouprave je propisano da:
- 1) Budžet opštine se donosi za fiskalnu godinu koja traje od 1. januara do 31. decembra kalendarske godine.
- 2) Budžetom opštine se iskazuju sva primanja koja pripadaju opštini i svi izdaci iz djelokruga njene nadležnosti.
- 3) Budžetom opštine iskazuju se primanja po izvorima i izdaci po organizacionoj, funkcionalnoj i ekonomskoj klasifikaciji.
Prilikom planiranja Budžet za 2019.godinu imalo se u vidu da se Budžet donosi na osnovu podataka iz prethodne 4.godine, tako da smo se kod plana mogli rukovoditi tim parametrima.
U Predlogu Odluke o Planu Budžeta za 2019. godinu tekući rashodi Opštine finansirat će se iz tekućih prihoda, iz Donacija i iz Egalizacionog fonda, shodno Zakonu.
Prihodi Budžeta za 2019. godinu planirani su u iznosu od 1.797.000 €. Prihodi su raspodijeljeni na Operativni Budžet u iznosu od 1.047.937 €, Kapitalni Budžet u iznosu od 641.603 €, otplatu duga opštini Berane od 23.500 €, Obaveze iz prethodnog perioda 58.900 €, Stalnu budžetsku rezervu -10.000 € i Tekuću budžetsku rezervu u iznosu od 15.000 €
Planirani prihodi imaju sledeću strukturu:
Porezi:
U planiranim prihodima za 2019. godinu porezi su planirani u iznosu od 173.500 € i njihovo učešće u ukupnim prihodima je 46,12%. U strukturi poreza najveće učešće ima porez na nepokretnost 48,99%, zatim porez na dohodak fizičkih lica učestvuje sa 31,70%, dok prirez porezu učestvuje sa 14.41% .
Takse:
Takse u iznosu od 8.500 € u ukupnim prihodima učestvuju sa 2,26%.
Naknade:
Naknade u ukupnim prihodima sa 190.160 € učestvuju sa 50.55%. Najveće učešće u naknadama ima naknada za korišćenje prirodnih dobara od 145.660 € (76,60%), a u njima Naknade za korišćenje šuma od 139.660 € učestvuju sa 95,88%.
Naknada za uređenje i izgradnju građevinskog zemljišta sa 31.000 €, učestvuje sa 16,30% u ukupnim naknadama.
Ostale naknade od 3,000 €, učestvuju sa 1,58%.
Ostali prihodi koji su planirani u iznosu od 4.000€, učestvuju u ukupnim primicima sa 1,06%.
Prenijeta sredstva iz prethodne godine iznose 60.000 €, ili 3,34%, čije detaljno obrazloženje stoji u u prilogu ovog Nacrta.
Donacije i transferi su planirani u iznosu od 1.360.840 €, što iznosi 75,73% ukupnih prihoda:
Transferi od Budžeta države iznose 179.340 €, ili 14, 47 % u prihodima od donacija i transfera.
Prihodi po osnovu projekata EU iznose 121.500 €, ili 8,93%.
Transferi od Egalizacionog fonda u iznosu od 1.060.000 € participiraju u ukupnim primicima sa 85,53% u prihodima od donacija i transfera.
Planirani prihodi za 2019.godinu opredjeljuju budžetsku potrošnju koja se odnosi na Operativni i Kapitalni Budžet.
Operativni Budžet – izdaci
Operativni Budžet iznosi 1.155.397 €, a sadrži sljedeće stavke:
- Izdatke u iznosu od: 1.047.997 €
- Otplata duga: 82.400 €
- Stalnu Budžetsku rezervu: 10.000 €
- Tekuću Budžetsku rezervu: 15.000 €
Planirani izdaci po namjenama i strukturi prikazani su u sledecoj tabeli:
Bruto zarade i doprinosi: 420.000 €, što čini 36.35% ukupno planiranih izdataka Operativnog Budžeta za 2019. godinu.
Sredstva za ostala lična primanja planirana su u iznosu od 17.000 € i sa 1,47% učestvuju u ukupno planiranim izdacima Operativnog Budžeta za 2019. godinu. Ova sredstva odnose se na ostale naknade, naknade odbornicima i druge naknade za rad komisija i savjeta koje imenuje Skupština opštine.
Rashodi za materijal planirani su u iznosu od 146.500 € i sa 12.68 sredstava opredijeljen je za finansiranje rashoda za gorivo, mazut i električnu energiju.
Rashodi za usluge:
Rashodi za usluge planirani su u iznosu od 45.500 € i sa 3,94% učestvuju u ukupno planiranim tekućim izdacima za 2019. godinu.
Rashodi za tekuće održavanje iznose 13.000 €, što predstavlja 1,13% ukupnih troškova Operativnog Budžeta.
Subvencije su planirane sa 27.000 €, ili 2,34% tekućih izdataka.
Ostali izdaci iznose 35.000 €, što čini 3,03% Operativnog Budžeta.
Transferi institucijama, pojedincima, nevladinom sektoru i mjesnim zjednicama :
Transferi institucijama, pojedincima, nevladinom i javnom sektoru planirani su u iznosu od 291.497 € i sa 25,23% učestvuju u ukupno planiranim izdacima Operativnog Budžeta za 2019. godinu. U strukturi ovih transfera najveće učešće imaju ostali transferi DOO Komunalna djelatnost od 135.000 €, zatim transferi Centru za kulturu od 68.000 € i sredstva za Turističku organizaciju Petnjica od 30.000 €, ka i 17.000 € – transfer institucijama kulture i sporta.
Ostali transferi koji su opredijeljeni za rad i aktivnosti mjesnim zajednicama od 25.000 €, što predstavlja 2,16% Operativnog Budžeta.
Otplata dugova od 82.400 €, ili 7,13% planiranih izdataka u 2019.godini, gdje dug Opštini Berane od 23.500 € prema sporazumu, a obaveze iz prethodnog perioda 58.900 €.
Rezerve su planirane u iznosu od 25.000 €, a odnose se na tekuću budžetsku rezervu u iznosu od 15.000 € i stalnu budžetsku rezervu u iznosu od 10.000,00 €.
KAPITALNI BUDŽET
| Organizaciona klasifikacija | Ekonomska klasifikacija | Ekonomska klasifikacija | OPIS | Plan za 2019. | ||
| Iznos | % | |||||
| II |
441 |
Kapitalni izdaci |
641.603 |
100 |
||
| 441-1-1 | Izdaci za razvoj infrastrukture | 135.000 | 21,04 | |||
| 441-1-2 | Izdaci za lokalnu infrastrukturu | 146.603 | 22,85 | |||
| 441-1-3 | Izdaci za građevinske objekte | 50.000 | 7,79 | |||
| 441-1-5-1 | Izdaci za kancelarijsku opremu | 3.000 | 0,47 | |||
| 441-5-2 | Nabavka terenskih vozila…) | 5.000 | 0,78 | |||
| 441-5-3 | Izdaci za opremu za skladištenje komunalnog otpada | 25.000 | 3,90 | |||
| 441-5-4 | Izdaci za opremu Službe zaštite | 10.000 | 1,56 | |||
| 441-6-1 | Lokalni putevi-održavanje | 30.000 | 4,68 | |||
| 441-6-2 | Lokalni putevi-održavanje u zimskom periodu | 20.000 | 3,12 | |||
| 441-6-3 | Izdaci za uređenje zemljišta, sanacija oštećenog asfalta) | 100.000 | 15,59 | |||
| 441-6-4 | Ciscenje i produbljavanje korita rijeka | 5.000 | 0,78 | |||
| 441-6-5 | Invest.za probijanje puteva | 5.000 | 0,78 | |||
| 441-9-1 | Ostali kapitalni izdaci (vodovod Murovsko vrelo..) | 100.000 | 15,59 | |||
| 441-9-2 | Nabavka cjevovodnih propusta | 7,000 | 1,09 | |||
Kapitalni izdaci planirani su u iznosu od 641.603 € i čine 35,70% ukupnih izdataka planiranih za 2019. godinu. Najveći dio je opredijeljen za izdatke za lokalnu infrastrukturu od 146.603 €, kao i za razvoj infrastrukture u iznosu od135.000, zatim za vodosnabdijevanje i Izdaci za uređenje zemljišta i sanaciju oštećenog asfalta po 100.000 €. Zatim, 50.000 € za građevinske objekte, 30.000 za održavanje puteva i 25.000 € i 20.000 € za održavanje puteva u zimskom periodu, kao i za Izdatke za opremu za skladištenje komunalnog otpada i 10.000 € za opremanje Službe zaštite 10.000 €.
Predloženi iznos budžetskih sredstava predstavlja bilansni okvir Budžeta za 2019. godinu.
ŠABOTIĆ: PENZIONERI ZASLUŽUJU VIŠE OD JEDNE KANCELARIJE
Udruženje penzionera Opštine Petnjica iznenađeno je što im u novoj višenamjenskoj zgradi, koja je prije nekoliko dana svečano otvorena, nije ustupljen prostor kako je i bilo obećano, već samo jedna kancelarija.
Bećo Šabotić, predsjednik Udruženja penzionera, za portal Radija Petnjica kazao je da je i on i svi članovi ovog udruženja, a ima ih više od 600, iznenađeni, jer su do prije neki dan gajili nadu da će im taj prostor biti ustupljen kako bi se mogli nesmetano okupljati, igrati šah i provoditi slobodno vrijeme.
“Formiranjem Opštine Petnjica stvorili su se uslovi i potreba da se formira Udruženje penzionera, pa smo mi danas najbrojnije udruženje. Obzirom na to da je Opština bila tek osnovana imali smo razumijevanja da nemamo baš najbolje uslove za rad, pa smo se u početku okupljali u kafanama. Kada je napravljena zgrada Opštine predsjednik Samir Agović u saradnji sa direktorom Fonda PIO Duškom Perovićem ustupio nam je jednu kancelariju, kako bi mogli da funkcionišemo na čemu smo mi zahvalni. Svaka opština ima klub penzionera kako bi se penzioneri okupljali, ali mi nijesmo u takvoj situaciji. Pet godina smo očekivali da nam Ministarstvo rada i socijalnog staranja, Fond PIO u saradnji sa opštinom omoduće prostor za okupljanje. Zorica Kovačević, bivša ministarka rada i socijalnog staranja dolaskom u Petnjici obećala je da ćemo imati kancelariju za penzionere, prostoriju za okupljanje i tzv. klub penzionera i imati ono što bi trebali da imamo. Zgrada je završena i puštena u rad prije nekoliko dana i dobili smo samo jednu kancelariju. Prostor koji nam je obećan da oformimo naš klub sada je namjenski opredijeljen za stara lica sa socijalnim poteškoća, a i rečeno nam je da to nije isključivo za penzioner, a da lica koja tamo mogu da borave moraju imati rješenje od Socijalnog rada pa smo svi iznenađeni i osjećamo se na neki način prevarenim. Nadamo se da će šira društvena zajednica i lokalna uprava naći rješenje da premoste ovo kako bi dobili ono što nam je obećano”, kazao je Šabotić.
Penzioneri smatraju da lica koja imaju pravo da bore u ovim prostorijama trebaju da budu ljudi trećeg doba. Kažu da su zahvalni na kancelariji koju su dobili, ali su razočarani zbog očekivanja da oforme klub.
“Zahvalni smo što šira društvena zajednica i Vlada i resorna ministarstva vode računa o svim građanima na teritoriji Crne Gore podjednako, ali očekivali smo ono što je i naglašeno prilikom postavljanja kamena temeljca da će to biti prostor za penzionere”, kazao je Šabotić.
ALDIJANA NOVALIĆ

