Berane-Petnjica: Dati konkretne prijedloge za raspodjelu imovine

Opština Berane treba da napravi bilans i da sa tim upozna rukovodstvo opštine Petnjica kako bi na osnovu tih podataka dala konkretan prijedlog za raspodjelu imovine i preuzimanja radnika, zaključeno je između ostalo na prvom radnom sastanku predstavnika ove dvije opštine.

Pobjeda Petnjice protiv Gusinja

Fudbaleri Petnjice su danas u Gusarama u drugom kolu prvensta Sjeverne regije pobijedili Gusinje rezultatom 4:0. 

Fejzić: Ja sam Bošnjak ali mi to nije zanimanje

Reis Islamske zajednice u Crnoj Gori Rifat Fejzić kaže da je Islamska zajednica komunicirala sa predlagačem zakona o vjerksim slobodama, Ministarstvom za ljudska i manjinska prava, ali da je vrlo malo sugestija uvaženo. On smatra da su vjerske zajednice morale biti mnogo više uključene u izradu teksta zakona jer se radi i o njima.

Postoje i ocjene da je Islamska zajednica na neki način kolateralna šteta odnosa države i SPC?

Ima toga. Islamska zajednica, pa ni ti bilo koja druga zajednica, ne bi trebalo da bude žrtva odnosa države i SPC. Živimo u građanskoj državi i svaki njen građanin ima jednako pravo. Možda je trebalo razmišljati i o nekoj vrsti pozitivne diskriminacije u zakonu. I to je dobra praksa u demokratskim zemljama. Ako pogledamo i ostale zakone koje se tiču recimo partija, vidjećemo da i tamo postoji taj institut pozitivne diskriminacije. Zašto ne bi to ne bismo imali i u ovom zakonu. Tako bismo zaštitili manje vjerske zajednice. Ako postoji želja da se zakon usvoji na zadovoljstvo svih onda postoji šansa da se tekst poboljša.

Vaš kolega iz SPC Amfilohije okuplja opoziciju. Vi se nećete time baviti?

Vjerske zajednice treba izdići iznad politike. Možda to nekada političarima ne odgovara, ali vjerske zajednice su mnogo starije od politike i sve će ih nadživjeti.

Kakvi su odnosi unutar Islamske zajednice?

Ništa što se desi brzo ne može biti toliko kvalitetno. Naš narod je prebrzo postao vjernički. Mada u našoj vjeri ne možemo okarakterisati nekog da je manji ili veći vjernik. Nemamo tu mogućnost, tu lutriju. Islam je posebna vjera, malo drugačija. U islamu nema posredništva – nema posrednika između čovjeka i Boga. Ta je veza direktna. I ne može ti niko ništa oprostiti osim uzvišeni Alah. Kod ljudi nije kantar i nemamo pravo da licitiramo o tome kakav je ko vjernik. Ima malih stvari koje čovjeka mogu da povedu putem spasa ili da ga u drugom pravcu. Na žalost, kompletno društvo što nije karakteristika samo za Crnu Goru već i za cijeli Balkan, raspadom komunističkog sistema je postalo ekstremno vjerničko društvo.Usta su bila puna vjere a u suštini nje je najmanje bilo. Vjera se često koristila za ostvarivanje određenih ciljeva ili bolje rečeno vjera se često zloupotrebljavala. U Kuranu postoji ajet koji kaže da kad određena grupa ljudi kaže mi smo vjernici treba se reći da se oni samo pokoravaju jer iman (vjera) nije još došla do njihovog srca. Mora da postoje određeni put kojim se ide polako. Nažalost, mi danas imamo takvih fenomena, ljudi koji su preko noći, sa pročitane dvije brošure spremni da polemišu s bilo kim unutar IZ i da sebe predstave kao sveznajuće ljude. Pametan čovjek koliko god da čita i bavi se određenom oblašću, shvatiće da puno toga ne zna. Islam je kao okean, kako ulazite u vodu sve ste dublje, ali ispred sebe imate veće dubine.

Prilično ste diplomatskim rječnikom i sa puno metafora izrekli neke sudove. Može li se to reći konkretnije?

Ko hoće da razumije, razumjeće. Muslimani sa ovih prostora su prihvatili islam, uglavnom dolaskom Osmalija i to su, činjenica je, dobrovoljno uradili. Laž je da se islam širio sabljom. To se na ovim prostorima pokašavalo proturiti. Jer ako se sabljom širio sabljom se trebao valjda i spriječiti. Najsvježiji primjer te priče su devedesete godine. Metak niti bilo kakav sablja nije mogao da istjera islam iz balkanskog muslimana. Da se islam širio mirom najbolji je dokaz Indonezija koja je najmnogoljudnija muslimanska zemlja na svijetu sa više od 200 miliona muslimana, a na tlo Indonezije nikad nije kročio muslimanski vojnik.

Da se ipak vratimo u Crnu Goru

Muslimani u Crnoj Gori su organizovani onoliko koliko je islam star na ovim prostorima – više od 500 godina. Tada u okviru jedinstvene države koja je imala jedinstvenog poglavara u Istanbulu. Nakon Berlinskog kongresa 1878. godine, priznato je pravo muslimanima u Crnoj Gori na samoorganizovanje, ali je i dalje postojala duhovna veza sa Istanbulom. IZCG je najstarija vjerska zajednica na Balkanu, djelovala je u različitim državnim uređenima. Nekad je državna politika urušavala IZ. To se posebno se odnosi na djelovanje velikosrpske politike. Na kraju krajeva, IZ u Crnoj Gori je početkom prošlog vijeka izgubila svoju samostalnost istovremeno kad i Crna Gora državnost.

Mislite 1918?

Da. Islamska zajednica se protivila odluci da Crna Gora izgubi državnost. Inače, IZ u Crnoj Gori je u novoj istoriji zvanično priznata 1905. godine i to Ustavom Knjaževine Crne Gore. Možda je ova priča preopšrina, ali sam siguran da je korisna. Korisna, prije svega, za one koji su “prebrzo” postali muslimani, a prije dvadesetak godina nijesu ni znali šta je džamija i šta su džamijska vrata. IZ u bivšoj Jugoslaviji je imala potpuno ravnopravan status sa IZ unutar te države. Mešihat je tada postojao u BiH, Makedoniji, Srbiji, Hrvatskoj i Sloveniji zajedno i u Crnoj Gori. I tada je IZ u Crnoj Gori imala samostalan status. Ovo kažem jer mnogi povezuju samostalnost IZ Crne Gore sa raspadom Jugoslavije. Značajna stvar za IZ se desila 1994. godine kada je u teškom vremenu donijet Ustav ove organizacije. Tada su, jedan od potpredsjednika Vlade Crne Gore, a koji je sada pokojni, pa neću reći njegovo ime i još neki ljudi, vršili stravične pritiske da se napravi IZ na nivou one SRJ sa Žabljačkim ustavom. Taj Ustav je spriječio namjeru da sjedište IZ bude Podgorica, a ne Beograd. Sjećam se jednog članka i naslova u tadašnjoj Pobjedi koji je kritikovao donošenje Ustava IZ, pisalo je velikim slovima “separatizam po Alahu”. Kada danas slušate pojedine vjerske ljude shvatite da se više bave nacijom nego vjerom. Vjera je nadnacionalna stvar jer nema naciju, nema boju kože, pol, geografski položaj. Vjera je univerzalna. Odlazak na Hadž je najbolji pokazatelj kako islam ruši sve barijere podjela između ljudi. Na jednom mjestu u Meki se okupljaju ljudi iz svih krajeva svijeta. To je demostracija rušenja svih podjela. Na našim prostorima više se bavimo nacijom nego vjerom. To nije dobro. Ja nemam problem sa nacionalnim opredjeljenjem. Bošnjak sam i nemam šta da dodam. Ali to nije moja profesija. I poslanik Muhamed je nacionalizam nazvao džahilijet ili neznanje. I njemu je to tada smetalo. Na kraju krajeva, prvi mujezin u islamu je bio crnac, a ne Arapin.

Zašto vas napadaju ljudi iz Zukorlićevog okruženja, pa i on sam?

Toliko je napada bilo sa te strane da je to prosto nevjerovatno. Nijesmo htjeli da obraćamo pažnju na to, računajući da će sve to proći, ali ipak se mora nešto reći. Dvanaest godina ova IZ i ja trpimo napade i uvrede. Nijesam rekao da je Zukorlić fašista, ali sam rekao definiciju koju niko ne može da ospori. Rekao sam da je za fašizam svako neslaganje izdaja, a za tu grupu ljudi iz Novog Pazara je to tako – ko se god ne slaže sa njima je izdajnik.

Utisak je ipak da njihovo djelovanje nije bez rezultata, makar na sjeveru.

To o čemu vi pričate je manjina, vjerujte. Teško je graditi, a lako je rušiti. Za sukobe su potrebne dvije strane. Muslimani u Crnoj Gori moraju da imaju šire vidike, bez obzira da li su Bošnjaci ili Albanci ili neki drugi. Domet, recimo Bihoraca iz Petnjice ne smije da bude rijeka Lješnica i da tu bude kraj. Njihov domet treba da bude do Bojane. Jedno od islamskih pravila je – putujte po svijetu. To znači, nemojte se zatvarati. To nije dobro. Sjećam se odlično devedesetih kada smo iz Rožaja bili zadovoljni kada idemo prema moru da niko nije kamenovao autobus kojim putujemo, a još zadovoljniji ako se to ne desi kada se vratimo. To je tako bilo i to su ljudi zaboravili. Naravno da danas živimo u teškom ekonomskom trenutku a kao i svuda postoje ljudi koji love u mutnom. To je samo pokušaj lova, ali je ovaj narod prebistar za tu igru.

Koliko šteti islamu djelovanje terorističke orgnizacije ISIL?

ISIL nije proizvod islama već nekog drugog. On treba da odradi svoj posao za nečije interese i kada to odradi će i nestati. ISIL ne može da bude produkt islama. U islamu ne postaoji tako nešto iz čega bi ISIL mogao da izađe. Jer ne možete od vjere koja nema ništa od onoga što ISIL danas priča da kažete da je produkt islama. To su sve klasične zloupotrebe. Prije svega, sama riječ islam znači mir, spas. Ako jedna vjera u svom imanu ima to, kako može da iz nje izađe nešto što sije nered i smutnju po svijetu. To je nemoguće i nema logike. Ali znate kako, danas ako imate medije, dobru taktiku, novac, trenera i možete da odigrate kako hoćete. ISIL ne šteti nikome više nego muslimanima. Vidite da na hiljade ljudi gine preko Sredozemnog mora. Od Sirije do zapadnoevropskih zemalja ljudi umiru od gladi i iscrpljenosti bježeći od tog ISIL. Ko su oni? Pa to su muslimani. Gledao sam one bolesne scene kada pripadnici ISIL-a pale čovjeka u kavezu. U islamu je na primjer decidno zabranjeno kažnjavanje vatrom. Mi vjerujemo u ovaj svijet – dunjaluk i budući svijet Ahiret i vjerujemo da ćemo na ovom svijetu zaraditi da budemo u budućem svijetu ili u dženetu ili u džehenemu – u raju ili paklu. Mi vjerujemo da je u džehenemu vatra i da će Alah kažnjavati ljude koji nijesu bili pokorni i da je to samo njegova moć i da samo on to može da uradi i niko drugi. Siguran sam da će pripadnici ISIL-a biti prvi stanovnici džehenema i da će biti prvi sprženi i spaljeni.

Da li su ekonomski razlozi jedini motiv za iseljavanje ljudi sa sjevera Crne Gore?

Ja vjerujem da jesu. Nažalost, to su najnerazvijenije opštine u Crnoj Gori. Ne znam zašto je to tako i zašto su nerazvijene jer je svuda u svijetu privilegija biti na granici, a ovdje nije tako.

Ipak i Šavnik, Andrijevica, Plužine su takođe siromašne sredine, pa nemaju problem iseljavanja, zar ne?

Tačno je to. Moram vam reći da su ljudi na sjeveru, Bošnjaci prošli težak period devedesetih i da je ostalo neko nepovjerenje prema institucijama. Sada imamo tešku ekonomsku situaciju i naš narod ima određeni osjećaj nesigurnosti. Ovdje otvoreno moram reći još jednu stvar. Naši ljudi nekako misle da mogu vrlo brzo da napuste svoj kraj i da steknu neki kapital i da brzo riješe svoj status. To ne može tako. Ne želim da aboliram državu zbog problema iseljavanja jer njene odgovornosti imam mnogo. Trebalo je mnogo više suptilnosti da se neke stvari odrade, da se određenim subvencijama i ulaganjima stvore predpostavke da ljudi ostanu. Da se aktivnostima ulije neka nada i povjerenje kako se ne bi to tražilo po Evropi.

Mislite da je trebalo više ulagati i dovoditi i strane investitore na sjever, a ne samo na jug?

Stranim investitorim koji dođu u Crnu Goru, a posebno na sjever treba sve ponuditi. I to sve džabe. Samo da nešto naprave. Studirao sam u Turskoj i znam koliko su Turci davali stranim investitorima i kako su se prema njima odnosili. Davali su im poljane i poljane besplatno samo da bi im izgradili hotel sa pet zvjezdica. Ako bi neko bio zainteresovan da kupi Hajlu ili Turijak sve bi mu trebalo dati džabe, samo da napravi nešto što radi i nešto đe će se ljudi zaposliti i odakle će od svog rada živjeti.

ZUKORLIĆEVI SLJEDBENICI KORISTE ISTI JEZIK KAO ISIL

Za Zukorlića ste rekli da je jedan od uvoznika vehabizma i podjela u Crnoj Gori.

Ma ja to ne moram da kažem. To se jasno vidi. Vide se ti ljudi koji forsiraju sve to, a slika je nekada mnogo jača od riječi. Oni djeluju u cijeloj Crnoj Gori i prosto su magnet za svakog ko je makar malo opravdano ili neopravdano nezadovoljan. Većina ljudi sa sjevera koji su okupljeni oko Zukorlićevih ljudi su prosefilistički nastrojeni. To neko zove vehabizmom, ali ja ne želim nikog da uvrijedim. Pazite, nijesu svi ti ljudi opasni. Ko poznaje islam i ko poznaje islamsku apologetiku odnosno akaid ili akidu, kako neki kažu, vidjeće da u tom smislu ne postoji nikakva razlika između ISIL-a i te grupe ljudi oko Zukorilića. Gledamo scene srušenih džamija u Iraku ili Siriji zbog toga što je recimo bila previše šarena jer je to kao u islamu zabranjeno. To je glupost. Islam je dao toliki doprinos umjetnosti. Sama islamska Španija je dovoljna da cio svijet priča o tome. Dakle, iste takve ili slične priče možete čuti od ljudi koji su povezani sa Zukorlićem. Govorite da je isti jezik ISIL i Zukorlića? U islamskoj apologetici i ne konkretno Zukorlić, već oni koji ga slijede. Oni su inače u okviru vjere isprepletali sve. Tu je malo malo vjere, malo je kao fol nekava nacija. BKZ – Bošnjačka kulturna zajednica, tu ima svega više nego bošnjačke kulture. To mi više liči na Beduinsku kulturnu zajednicu. Imaju nekakvu BDZ – Bošnjačku demokratsku zajednicu. To im je nekakva politička partija u pokušaju koja nema nikakvog programa osim poziva iz Novog Pazara od Zukrolića da kaže šta treba da se uradi u Crnoj Gori. Fala bogu izbori su pokazali svu mudrost bošnjačkog naroda koji su prepoznali one koji glume ljekare opšte prakse. BOKS 2 N: Teroristička a ne islamska država

 

TERORISTIČKA A NE ISLAMSKA DRŽAVA

Da li je termin – Islamska država – ispravan?

Tako je, to veze nema sa Islamskom državom. Zapravo ne postoji termin islamska država jer se islam ne može zatvoriti u granice. Ni za vrijeme poslanika Muhameda nije postojala islamska država. Jednostavno nije postojao taj termin. Ali recite mi kako može nekoliko hiljada ljudi, bitangi, bandita za nedjelju dana da okupira zemlju? Kako? Pa neko je to morao da plati, neko razradi, napravi kvote, strategiju itd ili da im se da odmah neki grad sa naftom kako bi sve to plaćali. Nema tu islamske države, to je teroristička država i sve će trajati dok bude interesa.

BIOGRAFIJA

Rifat Fejzić rođen u Rožajama. Medresu je dvije godine pohađao u Novom Pazaru, a u Izmiru u Turskoj je završio srednje vjersko obrazovanje i upisao Islamski fakultet na Univerzitetu “Dokuz Eylul”. Teologiju je diplomirao 1999. i odmah potom postao glavni mualim, a potom i glavni imam u Rožajama i sekretar Odbora tamošnje Islamske zajednice. Prije izbora za reisa IZCG bio je predsjednik Izvršnog odbora Udruženja ilmije (vjeroučitelja) IZ Crne Gore. Reis Islamske zajednice Crne Gore je postao 2003.

 

SAMIR RASTODER

Goranović u Petnjici

Pavle Goranović, ministar kulture razgovarao je danas sa Samirom Agovićem, predsjednikom Opštine Petnjica. Na sastanku kojem su prisustvovali predstavnici Ministarstva kulture, Opštine Petnjica i Centra za kulturu Petnjica bilo je riječi o brojnim kulturnim projektima koji se u Petnjici realizuju.

U Petnjici od Sandžačke do Ulice sumnjivog lica

Građani novoosnovane opštine Petnjica samostalno su odredili nazive za nekoliko ulica, postavljajući table na vidnim mjestima.

Socijaldemokrate Petnjice: Riješiti pitanje prevoza učenika iz MZ Vrbica

Koordinator Socijaldemokrata Petnjice i odbornik u SO Petnjica Isljam Ćeman, uputio je apel svim nadležnim institucijama na lokalnom i državnom nivou da riješe problem prevoza učenika iz Mjesne zajednice Vrbica.

Agovićeva poruka Beranskom rukovodstvu: Dijelićemo dugove ali i sve što ste dobili na račun Petnjice

Razdvajanje opštinskih atara Berana i Petnjice trajalo je dugo, ali će se očigledno I to krojenje granica zaboraviti pri podjeli imovine. Nezvanično je najavljeno da će Vladina komisija presjeći gordijev čvor I tako konačno poslije dvije godine otkinuti petnjičku pupčanu vrpcu kako bi se nova opština mogla posvetiti razvoju, a ne “ratu” sa komšijama. Predsjednik petnjičke opštine je siguran u svoje argumente i skori završetak procesa podjele.

Komisija će dijeliti Berane i Petnjicu

Opštinska rukovodstva Berana i Petnjice ne mogu se sporazumjeti o diobi nepokretne i pokretne imovine, zbog čega će država morati da interveniše. Ključni problem je „raspodjela“ finansijskih zaduženja iz perioda dok su bili jedinstvena administrativna cjelina, na čemu insistiraju Beranci, dok su Petnjičani potpuno uvjereni da nikome ne duguju baš ništa.

Rok za okončanje čitavog postupka ne bi trebalo da bude duži od mjesec
Zato će, kako Pobjeda saznaje, Vlada uskoro formirati arbitražnu komisiju koja će se pozabaviti razrješenjem problema zbog koga ozbiljno kasni uspostavljanje znatnog dijela petnjičke, ne samo administrativne, infrastrukture.

Rok za okončanje čitavog postupka ne bi trebalo da bude duži od mjesec.Da bi se proces diobe pokretne i nepokretne imovine mogao iskomplikovati i znatnije odužiti, bilo je jasno još od prošle jeseni, kada je počela da se komplikuje i situacija vezana za teritorijalno razgraničenje između dvije opštine.

Ni učestali izlasci na teren i brojni sastanci mješovitih stručnih komisija nijesu približili stavove o „demarkacionim linijama“, a kada je postalo jasno da kompromisa neće biti, otvoren je i problem međusobnih finansijskih obaveza. Prvo na nivou medijskih špekulacija, a potom javno i zvanično.Predsjednik beranske opštine Dragoslav Šćekić i njegovi saradnici našli su formalno zakonsko uporište da u okviru postupka podjele pokretne i nepokretne imovine „kandiduju“ i problem proporcionalne diobe kreditnih i drugih finansijskih obaveza iz perioda dok su činili zajedničku lokalnu samoupravu.

Dio argumentacije crpe iz činjenice da su u donošenju odluka o zaduživanju učestvovali i odbornici i funkcioneri iz Petnjice, a dio novca je trošen i za razvoj tog kraja, koji je imao status mjesne zajednice. Inicijativu su potkrepljivali i troškovnicima iz perioda posljednjeg četvorogodišnjeg mandata vladajuće koalicije na čelu sa Demokratskom partijom socijalista, kada su ulaganja u komunalnu i socijalnu infrastrukturu bila intenzivirana i, po njihovoj ocjeni, u znatnoj mjeri uticala na visinu ukupnih dugova koje su Berane naslijedile. Dodatno su isticali da su za zaduživanja glasali odbornici i svi funkcioneri iz Petnjice, na čelu sa ondašnjim predsjednikom beranskog parlamenta, a sada aktuelnim predsjednikom opštine Petnjica Samirom Agovićem.

S druge strane, međutim, petnjičko rukovodstvo beranske zahtjeve smatra apsolutno neosnovanim jer, po njihovom mišljenju, tokom šezdesetak godina zajednice u okviru jedinstvene opštine, petnjički doprinos beranskoj kasi bio je znatno veći od cjelokupnog troškovnika. A, da je to tačno, pozivaju se na zatečeno stanje u trenutku vraćanja opštinskog statusa, koje je karakteristično za infrastrukturno i razvojno prilično zapuštene sredine.

 

Ispravka: Đački pribor za prvake od Zavičajnog kluba Bihor

U današnjoj informaciji propustom uredništva portala obajvljena je pogrešna vijest. Naime, đački pribor svim prvacima obezbijedio je Zavičajni klub Bihor iz Luksemburga a ne Ministartsvo prosvjete, kako je to pisalo u prethodnoj informaciji.

Za đake prvake, Vlada Crne Gore i resorno ministartsvo je obezbijedilo udžbenike i to za onu djecu čiji roditelji primaju socijalnu naknadu. Opština Petnjica je za ostale prvake obezbijedilo udžbenike koje su uručene na današnjoj svečanosti.

 

Uručeni kompleti knjiga đacima prvacima iz Petnjice

Danas je u prostorijama Doma Kulture u Petnjici u organizaciji opštine Petnjica, upriličena svečana predaja udžbenika đacima prvacima.