PETNJICA NEĆE IMATI INTERNET SIGNAL DO SJUTRA

0

Radnici Komunalnog preduzeća Petnjica i nadležni iz EPCG nijesu uspjeli danas da saniraju kvar i spoje prekinuti kabl u centru Petnjice. Podsjetimo, radnici Komunalnog su sinoć, kopajući kanale za kanalizaciju prekinuli napojni kabl za Poštu, usljed čega je cijela Petnjica ostala bez interneta.

“Radnici EPCG nijesu mogli danas da spoje kabl jer to nijesu dozvoljavale vremenske prilike. Kanal je bio pun vode i bilo je opasno nastaviti rad, pa je procijenjeno da se sa radom nastavi sjutra”, rekao je direktor Komunalnog preduzeća Mithad Cikotić.

PREKINUT KABL, NEMA INTERNETA U PETNJICI, RADIO PETNJICA SAMO ANALOGNO

0

Sinoć su radnici Komunalnog preduzeća Petnjica, kopajući kanale za rekonstrukciju kanalizacione mreže, prekinuli jedan od kablova koji vodi prema Pošti. Zbog toga u Petnjici nema internet signala, pa samim tim ni signala Radija Petnjica. Radio emituje analogni signal na frekvenciji od 90,7 MhZ i on se čuje na teritoriji Petnjice, Berana, Rožaja, dijela Bijelog Polja, Plava, Gusinja i Andrijevice…..

Radnici Komunalnog preduzeća rade u ekstremnim uslovima kako bi sa nadležnim službama sanirali kvar.

 

REKONSTRUKCIJA KANALIZACIONE MREŽE U CENTRU PETNJICE

0

Uži dio centra Petnjice je danas bio blokiran za saobraćaj zbog rekonstrukcije dijela kanalizacione mreže. Radnici Komunalnog preduzeća Petnjica izmještaju dio kanalizacionih cijevi i mijenjaju oštećene i cijevi malih profila.

Prema procijeni nadležnih radovi će biti završeni danas i sjutra.

“Radnici našeg preduzeća su sinoć radili uprkos hladnom vremenu do 18 časova, a danas će raditi dok ne završe sve”, rekao je Mithad Cikotić, direktor Komunalnog preduzeća.

Opština je u ovu rekonstrukciju uložila oko dvije hiljade eura.

U centru Petnjice često je dolazilo do izlivanja kanalizacije, a kako su kazali portalu radija iz Komunalnog preduzeća, ovim radovima taj problem će biti riješen.

D.B.

 

LIČNA IMENA U PETNJICI 1913: OD ĐULA DO DELIJE

2

Prema popisu iz 1913. godine u novim krajevi ma Kraljevine Crne Gore, Opštinu Petnjičku (pripadala Kapetaniji beranskoj) činila su sljedeća sela: Lazi, Radmanci, Trpezi, Lagatori, Bor, Savin Bor, Dašča Rijeka, Kruščica i Javorova.
Prema ovom popisu (Miloš K. Vojinović, Tadija B.Bošković: Popis domova u novim krajevima Kraljevine Crne Gore, Kolašin, 215,167-174) u opštini Petnjica bilo je 499 domaćinstava, iznos poreza 3.520,20 perpera, 4.781 grla sitne stoke, 2.564 grla krupne stoke, konja 274.

Popis je izvršen u periodu od 1-5. septembra 1913. godine, pisar Ivan Čukić. Ovaj popis je dragocjen izvor, pored ostaloga, I za antroponimijska proučavanja. Pruža nam dovoljno materijala na osnovu kojeg možemo sagledati antroponimijski sistem jednog prostora. Ovdje, svakako, imamo u vidu činjenicu da se radi samo o popisu domova (starješina domaćinstava), te stoga imamo popisana samo muška lična imena, te je to i ograničavajući faktor u sagledavanju cjelovitog antroponimijskog sistema opštine Petnjica. Pored toga, prezimena su data za sve nosioce domaćinstava, pa nam ona daju kompletnu sliku (kada su prezimena u pitanju) popisanog područja. Nekih od ovih prezimena danas nema, ne žive u popisanim petnjičkim selima.
Antroponimi, odnosno lična imena, poznato je, pripadaju sloju najstarijih riječi i sastavni su dio svakog ljudskog bića. Stoga, ime koje nosimo je jedna od najvažnijih biljega pojedinačne posebnosti, jer je lično ime nešto što nas razlikuje od drugih ljudi. Mnogi običaji i vjerovanja nam govore o važnosti ličnog imena, a sve u zavisnosti od toga u kojem dijelu planete živimo. Mitar Pešikan je pisao da su imena riječita istorijska čitanka, svojevrsni usmeni ljetopis u kojemu su mnoga razdoblja ostavila svoje zapise, urezali ih u narodna pamćenja.
Dr Ismet Smailović navodi da je Osmanska vlast i islamizacija u našim krajevima sa sobom donijela i nova orijentalna lična imena.

Na samom početku je bilo običajeno da se daju imena koja su bila uobičajena kod Turaka, među kojima su imena arapskog, persijskog, turskog ili starohebrejskog porijekla. Kasnije imena se preuzimaju bez posredovanja turskog jezika direktno iz arapskog ili persijskog i postaju raznovrsnija.Pored ovih orijentalnih imena među muslimanima imamo i imena koja po formi liče na neko ime orjentalnog porijekla ali po etimologiji i značenju nemaju nikakve veze s tim jezicima nego su nastala slobodnim premještanjem glasova nekog orijentalnog imena, čisto zbog interesantne zvučnosti novonastalog imena.

Takođe, mnoga imena koja se nalaze u ovom imeniku imaju korijen najčešće u turskom jeziku, ali su zbog prilagođavanja našem jeziku fonetski promijenjena. Pored orijentalnih imena u predmetnom popisu srijećemo i druga imena koja su specifčna za Bošnjake/Muslimane ali su različitog porijekla. Ta neorijentalna imena profesor dr Ismet Smailović dijeli u nekoliko grupa, i to: a) imena slovenskog porijekla; b) imena koja su se pojavila u novije vrijeme: Adis, Asmir, Esvedin, Ismar, i sl. I c) imena iz neslovenskih jezika: Armin, Ademir, Denis, i sl. Mnoga imena su uzeta i kao prevod sa našeg jezika na turski. O tome svjedoči i jedan zapis iz turskog rukopisa iz 1585. Godine (objavio Mehmed Handžić): „Svaki jednostavno svoje ime prevede na turski jezik. Kome je bilo ime Živko, prozove se Jahja, kome je bilo ime Vuk, uzme ime Kurt, a kome je bilo ime Gvozden, uzme ime Timur.“

Osnovne karakteristike ličnih imena (muških) iz popisa petnjičkih domova za 1913. godinu jesu da je jedna (brojnija) grupa antroponima primljena iz orijentalnih jezika, najviše iz arapskog, zatim iz perzijskog, turskog i starohebrejskog jezika; druga grupa (malobrojna) obuhvata ona lična imena koja nijesu usvojena procesom islamizacije i ne potiču iz orijentalnih jezika već su raznovrsnog porijekla i značenja, a često i bez nekog značenja.
Sva ova lična imena formalno označavaju nacionalnu i religijsku pripadnost osobe koja je nosilac tog imena. (U antrfleima je dat Spisak prezimena i ličnih imena u selima petnjičke opštine, po popisu domova iz 1913.godine.)

BOR

Prezimena: Adrović i Mehović.

Lična imena: Mujo,Gano, Nail, Hadro, Halem, Sinan, Hasan, Hašin, Đule, Hako, Latif, Barjam, Osman, Rizvo, Rašit, Fazlija, Jako, Mešo, Zeno, Nadžib, Islam, Emin, Đule, Avdul, Rizvo, Hasan, Džafer, Delija, Jakup, Meho, Jakup, Abid, Emir, Fero, Aliman, Eto, Iso, Malić, Pajazit, Ibro, Mule, Smajo, Hodo i Nuško.

SAVIN BOR
Prezimena: Rastoder i Premtić.

Lična imena: Delija, Mujo, Fejzo, Zeno, Šato, Džemo, Fazlija, Avdija, Alija, Džafer, Sulejman, Feriz, Murat, Daut, Husein, Bašo, Pašo, Sinan, Sadrija, Spaho, Memiš, Hajriz, Zaim, Mehmed, Halil, Šaćir, Smail, Ragip, Nuro, Duljko, Pašo, Bejto i Delija.

DAŠČA RIJEKA

Prezimena: Škrijelj.

Lična imena: Alija, Rahman, Mumin, Suljo, Smajo, Kurtan, Avdija, Vejso, Halem, Ahmet, Mujko, Ako, Nuho, Kasum, Zeko, Adem, Bahto, Galjan, Hajro, Alil, Nuho, Suljo i Bahto.

JAVOROVA

Prezimena: Škrijelj.

Lična imena: Avdul, Aljko, Agan, Avdul,Ajdin, Arif, Ljulja, Elmaz, Hamid, Pašo, Meša, Bido, Mujo, Sinan, Ferhat, Ševto, Iljaz, Meljko, Sadrija, Muharem, Umer, Hajka, Hasan, Huso, Sinan, Vejso, Murat, Jaho, Elez, Hako, Sinan, Emro, Nuško, Džano, Meho, Zejnel, Džemo, Mašo, Durmo, Nail, Zećo.

KRUŠČICA

Prezimena: Ličina.

Lična imena: Ahmet, Alija, Smajo, Sejdo, Hamza, Jaho, Džafer, Ragip, Rauit,Sado, Selim, Salih, Đule, Meta, Nurko, Delija, Hadro, Fazlija, Mašo, Hasan,, Himo, Spaho, Mifo, Zejnel, Šaćir, Rušo, Dano, Mumin, Rešmo i Elmaz.

LAGATORI

Prezimena: Kočan, Kolašinac, Latić, Marić, Novalić, Palamar, Ramdedović, Ramčilović, Rujović, Džudžović i Škrijelj.

Lična imena: Abaz, Aljo, Abid, Avdul, Omer, Barjam, Rušo, Delija, Rašit, Elmaz, Džemo, Neko, Ibrahim, Suko, Sado, Vejso, Avdul, Hazir, Demo, Neko, Barjam, Salem, Nurko, Dđemo, Jupo, Zejnel, Selman, Tahir, Zahir, Memiš, Braho, Đemso, Rašit, Latif, Zeno, Halit, Himo, Sulejman, Hajriz, Hako, Bahtijar, Hasko, Umer, Iljaz, Smail, Hamko, Nail, Suljo, Mamut, Hajro, Šerif, Ragip, Sejfo, Himo, Iljaz, Mursel, Murat, Emin, Medo, Zećo, Hazir, Reko i Neko.

LAZI

Prezimena: Adrović, Muratović, Korać i Pramenko.

Lična imena: Abib, Aliman, Alem, Arif, Rešmo, Redžep, Salija, Latif, Fejzo, Zato, Etem, Zumber, Malić, Džanko, Numan, Hazir, Bećo, Šaćir, Latif, Emir, Ibro, Vejsel, Huso, Bejto, Etem, Ibiš, Osman, Himo, Rašo, Nako, Sait, Malić, Šućo, Bilal, Barjam, Sinan, Dželil, Zahir, Šaćir, Dželil, Islam, Hasan, Ragip, Tahir, Zahir, Murat, Nail, Meka I Emin.

TRPEZI

Prezimena: Babić, Kočan, Duraković,Kožar, Komarica, Muratović, Muhović, Mučić, Rugovac, Skenderović, Hodžić, Huremović i Cikotić.

Lična imena: Abaz, Ahmet, Arif, Arslan, Ahmet, Ajdin, Zaim, Hasim, Smajo, Bejto, Halil, Redžo, Malić, Mumin, Muslija, Muho, Salih, Hasko, Bahto, Zato, Medo, Vejsel, Bahto, Rešmo, Ajdin, Dešo, Murat, Sadil, Barjam, Hamza, Latif, Calja, Zato, Meho, Hajro, Hasan, Čale, Bahtijar, Bektaš, Latif, Šefo, Durmo, Suljo, Sadrija, Mumin, Sinan, Halil, Nail, Zahit, Murat, Rahman, Salko, Šaban, Nušo, Dano, Bahto, Huso, Šerif, Zećir, Ramo, Murat, Zejnel, Emilo, Derviš, Ramo, Jaho, Nail, Barjam, Mahmut, Džele, Rešmo, Rušo, Murat, Himo, Habib, Hajro, Emro, šefo, Jupo,, Hazir, Sulejman, Jusuf, Selman, Islam, Džanko, Muharem, Hasan, Dželil, Salko, Huso, Redžep, Sinan, Kasum, Neko, Mumin, Hamza, Hamo, Mahmut, Medo, Halem, Sinan, Bahto, Sulejman, Huso, Sinan, Rešo, Murat, Bahto, Iljaz, Galjan, Šerif, Juso, Jakup, Suljo, Zeno, Sado, Bećir, Rašit, Zećir, Himo, Numan, Džano, Barjo i Haso.

RADMANCI

Prezimena: Adrović, Kršić, Kožar Ličina, Rastoder, Mehović i Huremović.

Lična imena: Alija, Arslan, Avdul, Aljo, Arslan, Adem, Idriz, Ramo, Muharem, Meka, Hajrudin, Kujo, Umer, Hako, Hamza, Zukan, Dervo, Salem, Šaban, Nuško,Hasan, Latif, Jupo, Iso, Hamid, Braho, Šemo, Murat, Ragip, Šefo, Zaim, Fetah, Rizvan, Hajrudin, Selim, Mustafa, Murat, Smail, Hasan, Ferho, Vejso, Hule, Ferid, Medo, Zejnil, Šerif, Džano, Juko, Bahto, Mule, Mešan, Salija, Iljaz, Rešmo, Šemo, Iso, Hajro, Rušit, Ramo, Hasan, Desto, Zahir, Zejto, Mustafa,, Murat, Neko, Džemo, Tahir, Ramo, Halit, Mušo, Bajro, Jusuf, Fele, Himo, Redžo i Mustafa.

Dr Draško DOŠLJAK (KOMUNA)

OO DPS PETNJICA: PONAVLJANJE IZBORA NA SAVIN BORU NIJE NAŠA GREŠKA, DOBIĆEMO I 21. ODBORNIKA

8

Povodom odluke Ustavnog suda da ponovi glasanje na biračko mjesto broj 8. Savin Bor, oglasio se OO DPS Petnjica tvrdeći da je do nepravilnosti došlo zbog toga što predsjednik biračkog odbora nije vodio računa o toku glasanja.

“Postoje dvije knjige upisa, jedna koja je statična i ona je na biračkom mjestu i druga koja se nosi kada se glasa putem pisma. Građani su glasali i njihove lične karte su bile prihvaćene od elektronskog aprata za identifikaciju ali isti oni se nijesu potpisivali u pomenute knjige. Ono što je činjenica jeste da su svi članovi biračkog odbora potpisali zapisnik i nije bilo nikakvih primjedbi. Da punu odgovornost oko nepravilnosti snosi predsjednik biračkog odbora koji potiče iz redova Bonjačke stranke govori i činjenica da je prvi građanin koji je glasao, nije se upisao u statičnu knjigu birača koja se nalazi na biračkom mjestu, već se potpisao u knjigu koja se nosi kada se glasa putem pisma. Za to postoji materijalni dokazi. Član biračkog odobra ispred DPS nije ni jednom postupkom ugrozio niti prekšio zakon o izboru odbornika i poslanika. Nama je bio cilj da ovi izobri proteknu na zakonit način jer smo znali da građani Bihora nama najviše vjeruju što se i pokazali ubjedljivom podrškom DPS.  Na istom biračkom mjestu ispred DPS postojao je samo jedan član biračkog odbora. Imajući u vidu činjenicu da su svi članovi potpisali zapisnik o radu biračkog odbora odmah nakon prebrojavanja glasova, sumnjamo da je ovo smišljena akcija. Mi, kao ozbiljna i odgovorna partija, poštujemo odluku Ustavnog suda i ovo je prvi put da se desi da se ponove izbori na nekom biračkom mjestu na području Bihora.  Očekujemo da ćemo na ponovljenom biračkom mjestu dobiti još jednog odbornika što će ukupno činjeti 21 u lokalnom parlamentu”.

OD SJUTRA SLOBODNA EVROPA I NA RADIJU PETNJICA

0

O sjutra, 8. decembra 2017. godine na talasima Radija Petnjica možete slušati i dvije emisije iz programa Radija Slobodne Evrope. Preuzimaćemo informativnu emisiju “Crna Gora u pola dva” koja je na programu od 13:30 i emisiju “Aktuelno” koja je na programu od 18 časova svakog dana.

DEMOKRATE POTVRDILE PISANJE RADIJA PETNJICA: NA SAVIN BORU PONOVO IZBORI

0

Demokratska Crna Gora potvrdila je pisanje portala Radija Petnjica da je Ustavni sud Crne Gore poništio glasanja na glasačkom mjestu Savin Bor.

“Obavještavamo građane da je Ustavni sud Crne Gore odlukom U-VII br. 4/17 od 7.decembra 2017.godine usvojio žalbu Demokratske Crne Gore i ukinuo rješenje Državne izborne komisije od 3.decembra 2017.godine. Ovom odlukom je poništen izborni postupak na biračkom mjestu broj 8 „Savin Bor“ u Opštini Petnjica i naloženo ponavljanje izbora u skladu sa zakonom.
Ustavni sud Crne Gore je utvrdio da se izborni postupak sproveo suprotno zakonu do mjere da se isti mora ponoviti. Ovakva odluka samo potvrđuje da su Državna izborna komisija i Opštinska izborna komisija klasične ćelije DPS-a i da ne donose odluke po slovu zakona, već po naređenju vrha DPS-a i „šefa“ lično. Dakle, Državna i Opštinska izborna komisija pokazale su spremnost da stanu u zaštitu interesa DPS-a po cjenu kršenja zakona, pa čak i u situacijama kada im se ukaže na nepravilnosti u zakonskoj proceduri. Ovo je još jedan u nizu dokaza koji idu u prilog argumentaciji i činjenicama koje su Demokrate predočile javnosti, da su se prethodni izbori u četiti opštine sproveli u nedemokratskoj atmosferi, grubim kršenjem zakona i zloupotrebom državnih resursa od strane DPS-a. Ustavni sud Crne Gore je ovom odlukom potvrdio da su se desile nepravilnosti o kojima smo prethodno obavjestili javnost i zbog kojih smo i pokrenuli postupke. Ovo je još jedan doprinos raskrinkavanju zloupotreba i rasvjetljavanju mračnih namjera DPS-a koji je očigledno spreman sve da učini kako bi prekrojio izbornu volju građana. Takođe, pokazali smo pred licem crnogorske javnosti po ko zna koji put da su Državna i opštinske izborne komisije zarobljene i da su u kandžama DPS Organizovane kriminalne grupe”, stoji u saopštenju Demokratske Crne Gore koje potpisuje predsjednik petnjičkog ogranka te partije Albin Ćeman.

S.R.

NEZVANIČNO: PONIŠTENO GLASANJE NA SAVIN BORU U OPŠTINI PETNJICA

0

Prema nezvaničnim inforamcijama do kojih je došao Radio Petnjica, Ustavni sud Crne Gore poništio je glasanje na glasačkom mjestu Savin Bor u Petnjici.

Na tom biračkom mjestu upisano je 276 glasača od čega je 26. novembra na birališta izašlo 127 glasača. Važećih listića je bilo 124.

Na tom izbornom mjestu DPS je osvojio 79 glasova, SDP 7, BS 14, SD 16, SNP 2, Demokrate 5, dok BDZ i Pozitivna Crna Gora nijesu imali glasova.

Podsjetimo da je na izborima 26. novembra DPS ukupno dobio 1.721 glasa, SDP 157, BS 453, SD 357, SNP 58, Demokrate 84, BDZ 103 i PCG 69.

SAMIR RASTODER

 

BUNE BIHORACA U OSMANSKOM CARSTVU: U ZINDANU BOSANSKOG VEZIRA

0

Krupne promjene u Osman skom carstvu donijela je vladavina sulta na Abdul Medžida (1839-1861.), kome je pošlo za rukom da konačno zaokruži „novi sistem“ upravljanja još uvijek snažnom i glomaznom državom. Jedan od prvih koraka koji je preduzeo sultan Abdul Medžid po stupanju na prijesto, bio je donošenje važnog reformskog akta – Hat-i šerifa od Gülhane, koga mnogi istoričari često nazivaju osmanskom „poveljom slobode“. Hat-I šerif je zvanično proklamovan 3. novembra 1839. (25. šabana 1255. po hidžri), sa ciljem da se Osmansko carstvo što više približi uređenjima tadašnjih evropskih država u smislu poboljšanja pravnog, materijalnog I svakog drugog statusa muslimanskog i hrišćanskog stanovništva. Ovim Hati šerifom ukinut je klasični timarsko-spahijski sistem.
Umjesto spahija kao zakupaca naturalnog desetka, pojavljivala se država, što je zapravo značilo da je vlast u neku ruku prešla u ruke civilnih činovnika. U preambuli Hat-i šerifa od Gülhane je stajalo da je Carstvo uspjelo da u ranijim periodima stekne ogromnu moć zahvaljujući u prvom redu poštovanju Kur’ana i Šerijata, ali da se u poslednjih 150 godina stvar uveliko izmijenila usljed zanemarivanja tog poštovanja pa je država oslabila.
Zbog toga je, po sultanovom viđenju, bilo nužno pristupiti donošenju novih zakona koji bi se zasnivali na principima poštovanja bezbjednog života, imovine i časti, sigurnosti imetka i jednakosti svih podanika pred zakonom bez obzira na vjeru i imovno stanje i kojima bi bio zabranjen zakup (iltizam).

Sultan Abdul Medžid

Pomenutim proklamacijama cjelokupno stanovništvo je tada izjednačeno i tretirano kao podanici Carstva (tabaa), čime su ukinuti ostali nazivi – raja, ehalija, asker I sl. Donošenjem Hat-i šerifa od Gülhane započeo je novi period reformi koji je poznat pod imenom tanzimat, koji će potrajati sve do donošenja Ustava Osmanskog carstva 1876. godine. Na osnovu Hat-i šerifa bile su izdate I „tanzimat-i hairije“ – korisne, spasonosne, blagoslovene uredbe, u cilju sprovođenja u djelo njegovih načela. Čitavim nizom propisa i zakona Porta je na osnovu Hat-i šerifa od Gülhane gradila svoj pravni sistem koji je trebao da „ozdravi“ posrnuli Devleti Âliyye-i Osmâniyye (Uzvišenu Osmansku državu). U tom duhu je 1. marta 1840. godine ukinuta prodaja mukata (prodaja činova) i to godinu dana ranije nego što se namjeravalo, da bi iste godine bio objelodanjen Trgovački zakon. Godine 1846. donijet je Krivični zakonik koji će biti dopunjavan 1850, 1854. i 1857. godine. Hati šerif od Gülhane je išao na ruku hrišćanskom stanovništvu, jer je garantovao jednakost sa muslimanskim stanovništvom, ravnopravnost u načinu razrezivanja i sakupljanja poreza, neprikosnovenost života, časti i imovine.
Sa donošenjem Hat-i šerifa I zaživljavanjem odredbi koje su se ticale vjerskih sloboda, u znatnoj mjeri je porastao broj zahtjeva hrišćana koji su se ticali obnavljanja ili izgrađivanja vjerskih objekata. Zahtjevi su obično pozitivno rješavani, uz ispunjavanje određenih uslova, od kojih je jedan bio i čuvanje izvornosti gradnje. Hat-i šerif na drugoj strani nije odgovarao konzervativnim snagama osmanskog društva koje su u njemu vidjele opasnost za svoje interese. Ruski slavista i diplomata Aleksandar Giljferding koji je 1857. godine boravio u Novopazarskom sandžaku, nakon proputovanja je zapisao: „Zavođenje regularnih obaveza na muslimane (tanzimat) sredinom XIX vijeka… svom težinom je pogodilo kmetove. Zato se sada muslimani kmetovi udružuju sa svojom hrišćanskom sabraćom. Carigradske vlasti su shvatile kakvu opasnost predstavlja ovakav savez I počinju da ugađaju muslimanskim kmetovima kako bi ih odvojili od raje…“.
Među bihorskim begovatom se, poput onih u Plavu, Rožajama, Kolašinu i drugim mjestima, javio otpor sprovođenju tanzimata, usljed čega je položaj stanovništva i dalje ostao težak. Naročito je bio otežan za onaj njegov dio koji je živio na selu. U tako teškim uslovima seljaci su se često odmetali od svojih kuća radi pljačke ili su se udruživali radi zajedničkog izražavanja nezadovoljstva.

Mehmed Kamil Paša

Takva situacija nije odgovarala centralnoj vlasti, pa je sredinom mjeseca ramazana hidžretske 1256. godine (novembar 1840.), na osnovu sultanovog fermana, bilo odlučeno da na područje Bosanskog ejaleta bude upućen Selim-beg kao činovnik sa posebnim ovlašćenjima, sa zadatkom da sprovede istragu i ispita sve navode koji su se ticali nepravdi, odnosno protivzakonitih radnji koje su preduzimali pojedinci i na taj način sprječavali sprovođenje reformi. Selim-begov zadatak je bio i da utvrdi prave razloge pobuna stanovnika u pojedinim krajevima I o tome pošalje ilam u Carigrad.
Po svoj prilici na području petnjičkog kraja su upravo u to vrijeme pripadnici bratstva Havadže (Hodžić) uz saglasnost pokrajinskih I centralnih organa vlasti preuzeli vodeću vjersku i političku ulogu koju će dugo zadržati u svom posjedu, sve do prvih decenija XX vijeka. Među pripadnicima bratstva Hodžić isticali su se Salih Havadže, Muhamed Havadže brat Salihov, potom Nuradin – Nurko Havadže brat Muhamedov, Ahmed Havadže, Ilijas Havadže sin Ahmedov i dr. Njihovim angažovanjem na području Gornjeg Bihora biće otvoreni novi sibijan mektebi, kao osnovne ustanove za sticanje duhovnih i svjetovnih znanja, a i sprovođenje reformi poprimiće znatno organizovaniji tok.
Uvažavajući prisustvo Havadža, njihovo djelovanje I naklonost da pomognu, stanovnici Bihora su se tokom 1842. godine nekoliko puta obratili organima sandžačke vlasti sa molbom da umanje iznose pojedinih poreza I na taj način na djelu pokažu da se odredbe proklamovanih sloboda poštuju. Sudbina upućenih molbi za sada je nepoznata, ali bi se uopšteno moglo kazati da su predstavnici centralne vlasti nastojali da ostanu dosljedni planiranim reformama, koje su podrazumijevale i nove poreske obaveze.
Nastojeći da reforme centralne vlasti sprovede u djelo, bosanski valija je početkom januara 1843. godine odlučio da izvrši inspekcijsku kontrolu svih tvrđava koje su pripadale Bosanskom ejaletu, kako bi ih doveo u stanje potrebne vojne gotovosti. Njegov ovlašćeni predstavnik je obišao i utvrđeni Bihor i o tome mu podnio izvještaj. Kada je cjelokupan inspekcijski nadzor bio završen, valija Mehmed Kamilpaša je u Travnik pozvao sve odgovorne uglednike iz Ejaleta i članove loklalnih medžlisa radi dogovora oko popravke svih tvrđava i utvrđenja. Sastanku je prisustvovao Fehim-beg Ćorović iz Lozne zajedno sa kol-agom utvrđenog Bihora. Tražeći rješenje oko popravke tvrđava I utvrđenja, bosanski valija je po svaku cijenu nastojao da nametne rješenje koje je išlo u pravcu da teret popravke nikako ne padne na državnu blagajnu, već na imućne ljude i stanovnike koji su im podređeni. Iako mu ovaj dogovor nije odgovarao, Fehim-beg ga je morao prenijeti Bihorcima, što je ubrzo izazvalo njihove reakcije. Želeći da sebe zaštiti od prevelikog troška, Fehim-beg je mlako reagovao na nezadovoljstvo Bihoraca koji su odbili da daju novac za pribavljanje kreča i kamena za popravku Bihor grada, koji je, uz to, trebalo iznijeti na vrh Gradine. O neefkasnoj intervenciji Fehim-bega ubrzo je bio obaviješten i bosanski valija, koji je zatražio pomoć od skadarskog sandžag-bega, čije su vojne snage već s proljeća 1843. godine, plašeći se širenja pobune, došle na područje Bihora. Zadatak vojske upućene iz Skadra, bio je da umiri muslimansko stanovništvo bjelopoljskog kadiluka, posebno Bihorce, protiv kojih su skadarskom valiji pristizale brojne pritužbe. Predstavnik skadarskog valije Ćehaja-paša, morao je silom oružja intervenisati protiv nemirnih Bihoraca koji su se pobunili protiv odluke centralne vlasti. On se dugo zadržao u Bihoru, jer se pribojavao ponovnih pokušaja izražavanja nezadovoljstva. Pri tom je koristio surove mjere – zatvaranja, ubistva, ucjene, razne prijetnje itd. U tim obračunima nije zaobiđen ni onaj dio hrišćana koji su izražavali svoju solidarnost sa stanovnicima islamske religije.
Nakon slamanja otpora u Bihoru, Ćehaja-paša se na jesen 1843. godine vratio u Skadar, ali je uz put, prema izvještaju francuskog konzula iz Skadra, Ijasenta Ekara, uzeo 30 talaca iz Vasojevića. Prema drugim navodima Ćehaja-paša je pohvatao 70 ljudi iz Vasojevića zajedno sa nekim uglednim glavarima i vezane „u sindžirima“ ih odveo u Gusinje. Bez obzira na broj uzetih talaca, bio je to u neku ruku već ustaljeni postupak uz čiju pomoć I primjenu su predstavnici lokalnih organa vlasti pokušavali da među stanovništvom sklonom nemirima, očuvaju i zadrže postojeće stanje.
Ne mareći za svoje saplemenike koje je smrt mogla zadesiti svakog trenutka i na najmanji znak otpora, plemenski prvaci Vasojevića su ipak odlučili na pružanje otpora.
Uzimanje talaca je shvaćeno kao novi razlog za napad na pašine snage od strane Vasojevića. Kao mjesto napada određen je klanac Sućeska, kojom prilikom je na pašinoj strani stradalo 70 vojnika kojima su bile odsječene glave. Među uhapšenima bio je i iguman Mojsije Zečević.
Ne mareći za to da Bihorci nijesu bili direktni krivci za hapšenje Vasojevića, taj događaj je, na izvjestan način, bio povod za sukobe između Vasojevića i Bihoraca. Vasojevićke čete su se tada u nekoliko navrata sukobile sa osmanskim vojnim snagama iz Bihora na području Police i u reonu Zatona. Kako se uglavnom radilo o kratkotrajnim sukobima, na njihov krajnji ishod niko nije obraćao posebnu pažnju. Konfuzno stanje u tim trenucima koristile su hajdučke družine sa Police i drugih krajeva iz Vasojevića za nemilosrdno pljačkanje područja Bihora, stižući u tim akcijama čak i do Sjenice, Novog Pazara, Metohije, Plava i Gusinja.
Od napada nije bilo pošteđeno ni Bijelo Polje, ali dobro organizovan vojni garnizon u gradu bio je dovoljna garancija da hajduci ne mogu napasti samu kasabu I čaršiju. Da bi dodatno osnažio svoje pozicije i obezbijedio se od osiljenih hajdučkih družina, zapovjednik bjelopoljske tvrđave je naredio da se u crkvi sv. Petra i Pavla smjesti magacin za municiju, zato jer je tu bilo središte tzv. Starog grada. Nakon izvjesnog vremena, 1845. godine, crkva je pretvorena u džamiju. Dozvolu i pristanak za to dao je vladika koji je porijeklom bio Grk. Ideja da se crkva pretvori u džamiju, došla je, kako to navodi Milisav Lutovac, otuda što su u tom periodu oko crkve uglavnom bile naseljene muslimanske porodice, kojima je, navodno, zasmetalo da „slušaju đaurske popove dok poju“. Pravoslavnim mještanima je za molitvu i druge vjerske obrede bila određena crkva koja je bila u neposrednoj blizini.
Džamija je dobila ime Fethija, što u prevodu sa arapskog jezika znači „pobjeda, uspjeh“. Sve do 1912. Godine služila je kao muslimanska bogomolja, a u njoj se i danas nalazi mihrab (niša okrenuta u pravcu Meke), prema kome se vjernici muslimani okreću tokom molitve.
Razlog za ponovno izražavanje nezadovoljstva među stanovnicima Bihora, pronađen je u odluci centralne vlasti od 10. ramazana 1261. godine (12. septembar 1845.), koja je predviđala da se prestane sa praksom izdavanja dokumenata na običnom papiru. Prema novouvedenim pravilima, svaka nova isprava morala je biti štampana na posebnom papiru i morala je imati muhur (pečat). Nevolja je bila u tome što su stari papiri prestali važiti, a za nove je trebalo izdvojiti novac radi kupovine. U brojnijim porodičnim zajednicama to je podrazumijevalo kupovinu isprava za sve punoljetne članove, što je predstavljalo značajan materijalni izdatak. Bihorci su svoje nezadovoljstvo u ovoj pobuni izražavali na način što su u grupama dolazili u Loznu, Raduliće ili samo Bijelo Polje i pred begovskim kulama ili kajmekamovim odajama, izražavali svoje negodovanje zbog nastale situacije.
Iako je ova pobuna u svom korijenu imala socijalni karakter, ona ipak nije uspjela da razriješi nastale probleme i ukloni uzrok nezadovoljstva stanovništva Bihora. Koliko god da je pobuna sa jedne strane bila opravdana, ona ipak nije uspjela da zaustavi započeti proces promjene javnih i putnih isprava. Razlog za tako nešto nije se nalazio u nedostatku dobre organizacije nezadovoljnika, već u tome što je zamjena isprava bila državni plan koji se morao sprovesti u djelo. Već početkom novembra 1845. godine među Bihorcima je bilo malo onih koji su imali isprave bez muhura i na starim obrascima koji su ispisivani rukom na običnom papiru.

SAIT Š.ŠABOTIĆ (KOMUNA)

PETNJICA: OSNOVAN OPŠTINSKI TIM ZA ZAŠTITU I SPAŠAVANJE

0

Danas je u Petnjici osnovan Opštinski tim za zaštitu i spašavanje. Članovi Direktorata za vanredne situacije za područje Berana i Petnjice, na čelu sa Denisom Nurković, prisutvovali su konstitutivnoj sjedicni formiranja ovog tima.

Predsjednik opštine Samir Agović, koji je ujedno i rukovodilac ovog tima, pozdravio je prisutne i saopštio imena budućeg opštinskog tima za zaštitu i spašavanje.

“Ovaj tim sačinjava sedamnaest kvalitetnih ljudi koji će blagovremeno reagovati u slučaju bilo kakvih nepogoda koje mogu da zadese opštinu Petnjica”, kazao je Agović i zahvalio se predstavnicima Direktorata za vanredne situacije na prisustvu.

Načelnik područne jedinice Direktorata za varedne situacije iz Berana Denisa Nurković je upoznala članove opštinskog tima sa njihovom ulogom i zadacima u slučaju elementarnih nepogoda. Ona je istakla da, shodno zakonu, opštinskim timom rukovodi predsjednik opštine, a njegov zamjenik je komandir službe zaštite i spašavanja. Ona je takođe istakla i obavezu opštinskog tima za izradom planova zaštite i spašavanja na osnovu elobarata o procjeni rizika. Osnovni cilj opštinskog tima zaštite i spašavanje jeste da pravovremeno reaguje u bilo kojem trenutku a samim tim i da donosi ispravne odluke.

DENIS BOŽOVIĆ