TALE KOŽAR, BIHORSKI NIKOLA TESLA: USKORO MI NEĆE TREBATI STRUJA OD EPCG

Tale Kožar

Tale Kožar, jedini Bihorac izumitelj, pronalazač  svoja otkrića vezuje za novine u obnovljive izvore električne nergije.

Nakon završene škole za električara u Beranama, u potrazi za poslom, davne 1973.godine otišao je u Sloveniju i završio elektrotehničku školu.

„Morao sam da radim, ali zbog bolje plate i boljeg radnog mjesta želio sam da nadogradim svoje znanje “, kaže Tale Kožar.

„Svi energetski izvori na zemlji se polako iscrpljuju i čitao sam u jednom časopisu da će naftni lobi ljudima piti krv na slamku. Alternativi izvori električne energije su budućnost. Da se bavim izumima za proizvodnju električne energije, prije svega me natjeralo to što u danima kada nemamo struje, trpimo ogromne posledice. Jednostavno, čovjek je u toj situaciji mrtav.  Struja je još bagatela, a dolazi vrijeme kada će, recimo automobili na električni pogon biti hit. U tom slučaju treba raditi na infrastrukturi, a ko će to drugi da plaća bez krajnji korisnik i potrošač. Imam puno izuma iz ove oblasti i teško bih mogao da pobrojim. Imam kosačicu na solarnu energiju i sa njom je pokosim ovo moje što imam da kosim. Akcenat sam stavio na vodonik i na proizvodnji električne energije iz vodonika. To sam uradio i pripremio u svom autu i smanjio sam utrošak goriva, a plus smanji koncentraciju štetnih izduvnih gasova. Vodonik prečišćava inače prljavu naftu tako da je i vijek motora znatno duži. Još Nikola Tesla je znao da u vodoniku ima neka energija ali ga je smrt pretekla pa nije uspio da otkrije. Svima pa i meni je Tesla na neki način uzor. On je bio neka početna i polazna tačka jer nam je najosnovnije stvari ostavio, a na nama je da usavršavamo. Ovo što sam ja ugradio u auto vodonik kao sredstvo za pokretanje motora, u Srbiji su odavno ugradili recimo u autobuse Nišekspresa. Razlog za to je što EU nije mogla da im dozvoli da njihovim autobusima idu u države EU, jer nijesu mogli da zadovolje atest o zaštiti životne sredine. Sada su dobili licencu. Vodonik daje „mrtvoj nafti“ eksplozivnost i iskoristak, a čisti motor. Procesom elektrolize ga izdvojim iz vode i usmjerim ga u karburator. Naravno, moram ga još jednom prečistiti prije nego li uđe u karburator. Toliko je to prosto i jednostavno da učenik četvrtog razreda osnovne škole to može da napravi. Automobil dobija određenu snagu, a značajno se smanji potrošnja goriva, bilo da se radi o nafti ili benzinu. Ušteda na gorivu od Petnjice do Berana je tolika da za tu razliku možete da pojedete burek i jogurt. Osim ovog izuma koji sam primijeni na svom automobilu, na kuću sam postavio solarne panele i trenutno, zavisno od intezizeta sunca, imam od pet do sedam kW električne energije. Polako privodim kraju i jedan po jedan aparat priključujem tako da ću ubrzo otkazat elektrodistribuciji jer neću imat potrebe za njihovom energijom. Ono na čemu sada radim to je na čobanicama koje su značajne prije svega stočarima koji su na katunima. Mogu da se klasično pune, a i na foto – ćelije i one su znatno jeftinije od ovih koje se nalaze u ponudi na našem tržištu. Bio sam na sajmu u Petnjici i u Podgorici. Nikad se niko nije obratio iz lokalne uprave, a nijesu me ni razumjeli. Ostalo mi je upečatljivo kada sam imao susret sa jednim predstavnikom ministarstva poljoprivrede i kada sam iznio svoj izum vezan za čobanice, pitao me je, a kako se pune zimi. Ni danas mi nije jasno njegovo pitanje, ali sam ipak pojasnio da zimi goveda ne idu na ispašu. Planiram da se ove godine predstavim na sajmu u Podgorici sa izumom za ptice. Radi se o izumu za ptice koje napadaju zasade, a jedan iz Berana mi je kazao da će doći jer su mu ptice tonu aronije uništile“, priča Tale Kožar čija je kuća puna njegovih izuma.

DENIS BOŽOVIĆ