Birajte: voz, autobus, tramvaj…
Vozite se do mile volje; sve je pesplatno. Ovo je sretna zemlja i ko se ovdje nastanio mora znati da živi u ovozemaljskom raju. Ovo je samo jedna od pogodnosti koje ova država pruža svojim građanima.

Od prvog marta 2020. godine Luksemburg će postati prva zemlja u svijetu u kojoj će javni prevoz biti besplatan. Vlasti su se odlučile na takav potez u nadi da će se smanjiti broj automobila koji krstare putevima, a u skladu sa dugoročnim planom smanjenja emisije štetnih gasova. U tom cilju do kraja godine autobuski sistem u cijeloj zemlji biće na električni pogon.

Dvjesta hiljada radnika ima Luksemburg. Još toliko ljudi svakodnevno dođe iz okolnih zemalja u Luksemburg na posao i ode iz njega, jer žive van zemlje zbog visokih troškova stanovanja. Zbog niske cijena goriva od nešto više od jednog evra, ogromna većina putuje automobilima. Zbog toga su na prilaznim autoputevima ogromne guže svakodnevica, dok emisija štetnih gasova drastično raste. I to se mora promijeniti, smatraju valsti u Luksemburgu

“Broj ljudi koji koriste javni trasnport još nije onoliki koliko bi smo željeli da bude, tako da smo došli na ideju da on postane besplatan. Nadamo se da će to biti jedan od razloga da ljudi više koriste javni prevoz”, kaže gradonačelnica Luksemburga Lidija Polfer.

U jednom intervjuu, za luksemburške novine Le Quotidien od 25. 8. 20115, pjesnik Sead Ramdedović, porijeklom iz Bihora rekao je:
„Ovo je zemlja za koju sam danas spreman poginuti“. Ovo nije bila ishitrena formulacija, već dobro snmišljena i predstavlja zbir svih benifita koje Luksemburg pruža svojim građanima; posebno, očito je, mislio je na odnos države spram ljudi koji dolaze iz osiromašenih i ratom pogođenih krajeva; o odnosu Luksemburga spram ljudi koji su iz bilo kojeg razloga bili primorani bježati iz zemlje u kojoj su rođeni.

Autobuski prevoz do sada je bio besplatan subotom i drugim posebno određenim danima, a turistički autobus bez vozača svakodnevno.

Od 1.3. besplatan prevoz obuhvatiće sve gradske i prigradske autobuske linije, gradski tramvaj, ali i željeznicu na teritoriji Luksemburga.

To znači da će za radnike koji dolaze sa druge strane granice – karte biti dosta jeftnije, jer će plaćati samo za dio puta kroz Francvusku, Njemačku i Belgiju.

“Sve velike urbane oblasti, svi ekonomski centri širom svijeta pokušavaju da pronađu neko rešenje. I mi u Luksemburgu, kao maloj zemlji sa dinamičnom ekonomijom, želimo biti neka vrsta svetionika i pokazati koje su to mogućnosti kako bi se smanjila emisija štetnih gasova”, rekao je zamenik premijera Luksemburga i ministar za održivi razvoj i infrastrukturu Fransoa Bauš.

Luksemburg godinama pažljivo planira javni prevoz, ali ne uspijeva značajnije da smanji broj automobila na ulicama. Aktuelna vlada odlučna je da tome stane na put.

Do kraja 2020. godine sav autobuski prevoz biće na električni pogon, kako bi se smanjilo zagađenje vazduha. Iz istih motiva glavni grad je mesecima raskopan radi izgradnje novih tramvajskih linija. Cilj Vlade Luksemburga je da do kraja godine smanji emisiju CO2 za čak milion tona, kako bi do 2030. država smanjila ukupnu emisiju štetnih gasova za 50-55 odsto, što je i cilj nove Evropske komisije za teritoriju cele EU.

F. Softić

(Dio teksta korišten sa portala Radio Puls)

PODIJELI